Marshall

Blog

En agil lærer

Min skole er på trods af at være en byskole, en ret lille skole. Der er to tredje klasser og to 0. klasser. Ellers er vi ensporet. Jeg sendte i juni 9. klasse afsted og så…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det blev til en 4. klasse. Det er lidt længe siden jeg har været klasselærer i 4. Jeg har siden 2001 undervist i overbygningen. Orden ”nedstigning” er blevet nævnt blandt kolleger.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Hvad gør egentlig en lærer god? Mange specialiserer sig i afdelinger og udvikler deres lærerpersonlighed i de rammer og blandt de aldersgrupper af børn de underviser. Man undrer sig over, hvordan man får et givent fagligt stof til at fungere blandt de børn man nu lige underviser.  Hvordan introducerer man ”Hosekræmmeren” til en to-sproget ordblind elev, så det faktisk giver mening? Hvordan skaber man læselyst hos børn, børn der hellere vil spille Roblox?

Når man oplever at eleverne lykkes og lærer noget, så motiveres man. Læreren får en identitet, som en der kan lære børn at læse og udvikle sig, eller klare svære prøver og tro på sig selv.

Jeg tror, at det er der at læreren finder sin læreridentitet. Den identitet vil man gerne beskytte som lærer. Det er dig selv, du beskytter. Derfor er det almindeligt at lærerne er opdelt i afdelinger. Man specialiserer sig og bliver gode til et område og et stofområde. Det tror jeg også, at eleverne i stort omfang udvikler sig bedst i.

Hvad sker der så i en gammel overbygningsrotte, der pludselig skal have alle sine timer 4. klasse og lidt i 5./6..

Umiddelbart begynder man at skimme jobannoncerne i Jobindex. Hvad er det egentlig man kan, som lærer? Hvad gør en lærer med 23 års erfaring interessant? Hvad vil de tænke i ansættelsesudvalgene? Hvorfor flytter en 50-årig lærer? Der må være noget galt, pensionen venter forude. Så vælger de nok en knap så gammel lærer i stedet.

I den aktuelle pensionssnak, så må jeg konstatere at der er 18 år til jeg kan pensioneres med fuld pension. Det kan være svært at se sig selv i en alder af 66 år undervise 26 timer, som nu, men det er vel vilkårene. Det kan der ikke være mange lærere, der gør i dag. Langt de fleste kolleger jeg har klappet på pension, er gået i begyndelsen af 60’erne.

Nå! Det nytter ikke noget at jamre over ens manglende muligheder. Man må få det bedste ud af livets udfordringer. Hvis andre kan undervise 4. klasse, så kan jeg vel osse.

Det er dumt at pløje furen dybere og dybere.

Det er fornuftigt at skifte spor.

Hvad betyder erfaring egentlig? Det er noget med en finger og et glas vand.

Det er jo ikke ligefrem svært at læse Josefine Ottesen-bøger og stave med børn… Det er dog et helt andet speciale at fordybe sig i. Eleverne skal lix-testes. De skal undervises i læseflow. Jeg er kommet i facebookgruppen for lærere på mellemtrinnet. Jeg er ikke helt kommet til punktet med at klippe-klistre og lave foldebøger.  Det er dog hyggeligt at læse op for eleverne.

Jeg er en agil lærer.