Marshall

Blog

Tanker om praktik

Jeg har haft fornøjelsen af at have Anne M. Nielsen i praktik i min 8. klasse i engelsk, på Seminarieskolen. Anne har delt nogle af sine undervisningstanker med resten af os, særligt om engelsk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man som kommende lærer træder ind i engelskundervisningen, er der visse hensyn man skal tage. Man kunne antage, at eleverne havde de samme forudsætninger, som i de andre undervisningsfag, men dette er dog ikke altid tilfældet. At lære et andet sprog, for nogen endda et tredje sprog, vil altid volde visse problemer.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Når man som praktikant forbereder undervisning, kan man aldrig forberede sig helt på, hvilke problemstillinger man vil støde på i virkeligheden. Virkelighedens udfordringer kræver gå-på-mod og plads til forandringer.

Dette oplevede jeg da også selv i min praktikperiode. Det problem jeg stødte på flest gange, var elevernes lyst til at fremføre mundtlige præsentationer. Derfor var det dog også indlysende for mig, at mundtligheden er et vigtigt arbejdsområde i folkeskolens udskolingsklasser.

Eleverne skal være klar på deres afgangseksamen i niende klasse og derfor bliver de nødt til at have et godt udgangspunkt, hvor de kan føle sig trygge ved at snakke engelsk. Derfor er det vigtigt, blandt andet, at arbejde med oplæsning som udgangspunkt, da eleverne på denne måde har noget at støtte sig op ad. Oplæsningen giver dem også indblik i nye ord og sætningsopbygninger, som de eventuelt kan benytte sig af på egen hånd.

Derudover er det vigtigt, at man hele tiden differentierer og varierer sit arbejde, sådan at alle elever er beskæftigede. Dette er dog også en stor udfordring, da det er svært at have overblik over 25 elever. På baggrund af dette, fandt jeg det også meget vigtigt, at eleverne arbejder i grupper, hvor de alle har en vis rolle. Her kunne man eventuelt arbejde med heterogene grupper, hvor de fagligt stærke, kan hjælpe de fagligt udfordrede.

Når eleverne kan føle sig sikre med oplæsningen, er det vigtigt at man opgraderer sin undervisning og formår at skabe situationer, hvor diskussioner kan opstå. Det kan blandt andet være arbejdsspørgsmål til tekster eller videoer, eller generelle diskussionsspørgsmål, som eleverne på en eller anden måde har et forhold til, sådan at alle kan bidrage med holdninger.

At arbejde med elevernes skriftsprog var også en prioritet, da det også giver adgang til arbejdet med det engelske sprog. Ved det skriftlige havde jeg særligt fokus på, at eleverne lærte at benytte en ordbog, da det giver en langt dybere forståelse af ord, fremfor bare at få fortalt, hvordan ordet staves og lyder.

Generelt er der mange ting, som overrasker én, når man som studerende skal i praktik. Her oplever man virkelig elevernes forskelligheder, samt hvor meget der skal tages hensyn til disse. Derudover er ens praktikperiode altid utrolig inspirerende og læringsfyldt, her oplever man det virkelige liv og de erfaringer det kan bringe.