Marshall
Blog
Inklusion, IT og sprogundervisning
Det er en innovativ øvelse i faglig-pædagogisk kreativitet, at undervise i dagens folkeskole.
Folkeskolen er samfundets smeltedigel, lidt ligesom New York er det i USA. Alle slags mennesker og baggrunde mødes og blandes. Nogle elever flyder ovenpå, andre synker, størsteparten klarer sig og flyder med strømmen. Det er mit job som lærer at undervise og give eleverne de bedste muligheder i samfundet.
Det gør jeg med stor jobglæde, da jeg oplever at gøre en forskel.
Når man underviser en almindelig overbygningsklasse i dagens folkeskole, så har man en blanding af elever, som på mange måder repræsenterer et meget bredt spektrum af menneskets forhold.
Der kan være autister, med og uden diagnose, ordblinde, misbrugte, misbrugere, angstramte, almindelige kernefamiliebørn, skilsmissebørn, intelligente og uintelligente. Dertil kan eleverne have forskellig etnicitet og enhver tænkelig kombination af personlige forhold og værdier med ind i klasserummet.
Det er min oplevelse af inklusion i folkeskolen. Det arbejder jeg hårdt på at få til at virke i klasserummet.
Jeg vil for en nemheds skyld vælge at fokusere på ordblinde og engelsk i mit eksempel.
Min klasse har lige fået nye computere. Det er ikke PC'er. Det er Chromebooks. Fint nok. De er nye. De virker relativt hurtigt og kræver åbenbart ikke meget service.
Det betyder ingen CD-ord. Nå men, så skal de bare have Intowords eller Appwriter. Ordblinde har det ret træls i engelsk, da engelsk ikke er særligt lydret, så oplæsning er nødvendigt.
OK!
Hvem fortæller eleverne, hvordan det virker?
IT-vejlederen, åbner for det i Chromes butik og har styr på licensen.
Læsevejlederen synes noget om programmets kvaliteter og giver eleverne et kort kursus.
Så kører undervisningen.
Eleverne spørger engelsklæreren, hvorfor den PDF, der ligger i Min Uddannelse, ikke kan læses op. Den er OCR-scannet, så der burde ikke være noget problem. Det kunne også være tekster fra afgangsprøverne og mange andre
Engelsklæreren ved det ikke. Han har nemlig ikke programmet og er ikke erfaren bruger af programmet, som er licensbegrænset.
Nu er der desværre ikke nogen hotline til skolens læsevejleder, som man kan ringe til i 8. lektion torsdag eftermiddag, så med mindre de 20 andre elever kan være helt stille og i øvrigt ikke have brug for hjælp, så bliver teksten i engelsk ikke læst op lige foreløbigt.
Hvis vi skal have alle vores teknologiske muligheder til at udleve deres potentiale, til at løfte skolens mangfoldighed, til et højere kundskabsniveau, så er det nok en ide at opkvalificere alle lærere. Det er ikke nok med flere læsevejledere. Alle engelsklærere skal kunne læsevejlede ordblinde elever.