Marshall
Blog
Før sommer, Efter sommer
Tanker om tiden indtil sommerferien og hvad der folder sig ud efter ferien på min skole.
9. klasse er på vej tilbage.
Vores klasselokale er ret stort, så jeg kan godt have alle 21 i samme lokale, ved enkeltmandsborde.
Vores skole er i øvrigt et-sporet, så vores pladsbehov er ikke så voldsomt, som nogle af vores naboskoler, som har flere spor.
Hvordan så lige med engelskundervisningen i 9. klasse under fjernundervisningen og i de 5/6 uger indtil børnenes sommerferie.
Omkring fjernundervisningen, så stod det for mig ret klart, at lange komplekse opgaver gav et dårligt resultat, både deltagelsesmæssigt og fagligt.
Det var også klart, at et forsøg på at fortsætte den emneopdelte undervisning, frem mod en prøve, var brolagt med en del udfordringer omkring vejledning. Google Meet kan meget, men det kan ikke erstatte den nærværende ad-hoc vejledning i klasserummet.
Derfor har jeg lavet opgaver til Nyhedsklip fra BBC og CNN om unge i USA og UK's oplevelse af skolelukninger. De har optaget tongue twisters og afleveret lydfilerne. De har læst en Rudyard Kipling Just So-historie og oplæst et valgfrit afsnit, afleveret i ScreenCastify.
Det har faktisk virket overraskende godt med sådanne digitale afleveringer. Det tager jeg med mig videre.
Det tager en del tid at lytte og vurdere afleveringerne, men det er god sproglig træning.
Hvordan afslutter jeg så året uden regulær prøve.
Jeg er tilbøjelig til at bruge skabelonen med en outline og 5 minutter, men jeg ved endnu ikke om der kan skabes plads i skemaet til at afholde outline-præsentation og samtale på baggrund af spørgsmål.
Måske bliver det bare en digitalt afleveret præsentation og en kort samtale på den baggrund. Der er jo ikke nogen egentlige regler for hvordan jeg gør. Præsentationen kan jo være længere end de 5 minutter og med billeder der forklares.
Den skriftlige del kan jeg sammensætte af opgaver fra enten de prøver i Materialeplatformen eller Clio Online. Det er meget fristende at vælge selvrettende prøver, da det er en tidsrøver af den anden verden at sidde at rette krydser, nu hvor jeg selv kan vælge. Det efterlader den skriftlige fremstilling, som skal vurderes under alle omstændigheder.
Under alle omstændigheder bliver det en anderledes afslutning af året.
Næste år er alting også anderledes.
Da min skole er et-sporet, skal jeg for første gang siden 1997 være klasselærer, med dansk og engelsk, i en 4. klasse. Jeg har haft engelsk i 4. klasse i et par år, så aldersgruppen er ikke ukendt, men jeg forlader overbygningen fuldstændigt og skal føre 4. klassen helt til 9. Det er noget nyt, at skulle ændre hele sin praksis gennem mange år, til en ny elevgruppe. Det er et skifte, der er markant.
Jeg har også været beskikket censor i mundtligt og skriftlig engelsk. Det holder så op, da jeg slet ikke underviser i engelsk i overbygningen i de næste mange år.
Nye tider, i slipstrømmen af Corona.