Marshall

Blog

Alphabet and Sesame Street

Nu er skoleåret i gang. Hvordan er det nu med det nye i engelskfaget. Jeg underviser selv i 7. til 9. klasse, men har haft det privilegium at besøge 1. klasse i en almindelig engelsktime. Indskolingsengelsk hvad oplevede jeg?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

First class

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Nadja, engelsklæreren, afholder læsebåndet i starten af 1. lektion. Jeg kommer da læsebåndet er slut. Nadja introducerer mig og hun starter med at snakke om de ord, de arbejdede med sidst.

Det vælter nu ud af børnene med ord.. De kender alle navnene på noget på engelsk og er vildt ivrige efter at bidrage. De er ret søde og rækker hånden op, inden de siger noget. De øvrige lytter intenst, for at forstå hvad der bliver sagt.

Nadja laver to cirkler på tavlen, med navnene på de ting de har fået sat ord på i klassen, samt tallene fra 1-10. Det er oplægget til legen, de alle venter på.

To kommer op og skal først røre ved den ting, der bliver nævnt af de ord fra cirklerne. Det kan være

”door,” eller ”girl,” eller tallet ”seven.”

Der er vild aktivitet, om hvem der kommer først. Der kommer opmuntrende tilråb og hjælp fra klassekammeraterne. Den der vinder får en ny tur, taberen skiftes ud. Der er hurtig udskiftning af vindere og tabere.

Ved tal over tre stopper alle børn ved tavlen og tænker så det knager, inden de hjælpes på vej af et venligt tilråb fra de øvrige elever. Der skal næsten målfoto til, så hurtige er de.

Alle børn har fået pulsen op og der er blevet snakket en masse engelsk.

Alfabetet og Sesame Street

Her er lige et lille indtryk af Sesame Streets iPad app til indskolingsbørn. Den er naturligvis til engelsktalende børn, men er enormt pædagogisk opbygget og har en del ressourcer indbygget.

Den koster penge, men jeg er sikker på at hvis man bruger den og udsætter eleverne for de lyde og de legemuligheder der er, så vil de få et mere naturligt sprog. Børnene i indskolingen har iPads og skolen har købt denne app og nogle materialekasser, i stedet for at købe bøger.

Elmo og Sesame Steet er børneorienteret. Der er taktile elementer, tegn bogstaver og farvemuligheder. Der er spil og en masse lyd og video, der henvender sig til børn. Det er på engelsk, men ret intuitivt og det vil børnene få en masse ud af.

Jeg er selv ret vild med Cookie Monster, se selv:

http://www.youtube.com/watch?v=dhUFxaauNTE