Blog

Mount Fuji

Gæstelærer fra Japan i december

Besøg fra udlandet i folkeskolen er interessant og lærerigt. Da chancen for et gæstebesøg fra en japansk lærer bød sig, skulle der handles hurtigt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det hele starter med en mail. Det gør det tit. Det er ikke så tit mailen handler om japanske gæstelærere.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Skolen er klar, så skal vi finde en værtsfamilie. Det er erfaringsmæssigt en besværlig nød at knække. Det er 9 dage i begyndelsen af december. Julepynt, julefrokost og æbleskiver. Hvem vil og kan det?

Jeg melder mig som husvært. Min kone mener bestemt, at hun sagde nej, men jeg hørte noget andet. Det er vist sket før.

Vores børn er voksne og flyttet hjemmefra for længst, så der er plads i rækkehuset. Det gik fint med værtsskabet for Takeshi.

Det var en god oplevelse, som familie, at være vært for en gæst fra en fremmed kultur. Hvordan gør man lige? Hvad spiser man? Der er mange praktiske spørgsmål i hverdagen, til netop hverdagsrutiner. Kultur har mange aspekter.

Spiser man kun med pinde i Japan? Skal vi finde miso-suppe til morgenmad? Kan japanere spise rugbrød? Der er mange spørgsmål. Vi lavede almindelig mad, som vi ville spise til hverdag. En aften fik vi sushi, hvilket er anderledes end i Japan, men så alligevel var Takeshi ret glad for at se sushi er populært i Danmark.

Jeg synes dog ikke, at jeg ville servere havregryn med mælk til morgenmad, så han fik the og toast.

Almindelige marinerede sild var et hit til frokost på skolen.

Man kunne forledes til at tro at alle japanere kun drikker grøn the. Takeshi var ret glad for English Breakfast the og Earl Grey The. Det er vel en slags sterotyp, der blev brudt ned.

Det gik også fint på skolen.

Takeshi var på besøg i 4. til 9. klasse. Han havde forberedt et oplæg i Google Slides, som Takeshi nemt afviklede på den medbragte tablet. Hvad præsenterede han så de danske elever for

Eleverne i overbygningen, som er junior high school i Japan, blev helt stille, da de så hvilken disciplin de japanske elever lever i. Eleverne laver mad til hinanden på skift og gør skolen ren - hver dag. Der er ikke ansat rengøringspersonale.

Ayatori figur. Vistnok sommerfugle

Der er også skoleuniformer, hvilket ikke gav anledning til nogle overraskelser hos eleverne. Der var vel nærmest forventet i forhold til de øvrige indblik i japanske elevers skoledag.

Et andet element i en japansk skoledag er "club activities". Det er vel i stil med det amerikanske skolesystem. Der er klubaktiviteter på skolen, efter undervisningens ophør. Det er lærerne der underviser i klubaktiviteterne. Takeshi underviste i judo og big band. Det vil sige at både elever og lærere er på skolen til omkring 19-tiden.

Takeshi var, efter min mening berettiget, interesseret i work-life balance i lærerlivet i Danmark. Jeg har utroligt svært ved at forstå det daglige pres man, som lærer, må være under i hverdagen. Det må være omkring 12 timers arbejdsdag, hver dag. Det var interessant at lære noget om. Takeshi var meget imponeret over vores "work-life balance".

Ud over præsentation om japansk kultur og skoleforhold, så underviste Takeshi eleverne i origami, papirfoldning, på mindre hold og hele klasser i Ayatori. Det er figurbygning med en snor. Det var en kulturel japansk leg, som faktisk fik greb om hele klasser på en gang. Det ser simpelt ud, men djævlen er i detaljen.

Takeshi var ud over at være en erfaren lærer fra junior high school 13-16 år/high school 17-19, så var han også lærerinstruktør, en slags lærerunderviser. Jeg fik arrangeret at han kom til University College Nordjylland, hvor han deltog i undervisningen for nogle internationale lærerstuderende. Der var japanske lærerstuderende, som han mødtes med og lavede "lesson plans" med.

Besøget på vores skole var en vekselvirkning mellem aktiviteter udenfor skolen og deltagelse i undervisning, madkundskab og udflugter med elever. Tiden flyver, når man begynder at udfylde skemaet for besøget.


Hvad er elevernes udbytte af at møde en gæstelærer?

De får afmystificeret mødet med andre kulturer.

De får talt engelsk, som et kommunikationssprog.

De får aktiveret deres passive ordforråd og oplever succes i at tale engelsk.

De hæver blikket og får skubbet deres horisontlinje.

--

Prøv det. Det giver krydderi på skolens hverdag.