Marshall

Blog

Jul, praktikanter og civil rights

Praktikanter i 9. klasse i december med undervisningstemaet "civil rights".

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har lige haft Daniel og Karina med i engelskundervisningen i 9C.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Det er lidt usædvanligt at have praktikanter i 9. klasse, men er det egentligt ansvarligt i en afgangsklasse?

Jeg havde planlagt temaet, Civil Rights in the USA, da jeg fik at vide at jeg skulle have praktikanter. De overtog så det emne og gjorde det til deres eget forløb.

Der skulle være fokus på vocabulary, spoken language og free writing.

Det er ret fascinerende som en relativt erfaren lærer, at sidde at observere lærerstuderende tage et emne, som jeg kender ret godt, og udfolde det på en ny og anderledes måde.

Andre og nye aktiviteter i klassen, som 9C tog ret pænt imod.

  • Knee-to-knee forklaring af billeder/vocabulary.
  • Parlæsning med differentierede opgaver.
  • Præsentationer med kort forberedelsestid
  • Traditionelle opgaver i Min Uddannelse, hvor fokus var på pararbejde og ordforrådstilegnelse.

Det er min helt klare opfattelse at praktikanter i undervisningen i 9. klasse sagtens kan være en gevinst for både de studerende, underviseren og eleverne. 

9C, på trods af at de er en notorisk urolig klasse, tilpassede sig til kravene og arbejdsformerne, som gav dem et udbytte af forløbet. De har fået et kulturtypisk indsigt i borgerrettigheder i USA.

De lærerstuderende fik tid i forreste skyttegrav, hvor klasserumsledelse blev et altoverskyggende tema.  Ens undervisningsplan og forberedelse kan kun forberede dig på virkeligheden. Det er sjældent planen holder til hele timen. 

Kan det virkeligt passe at undervisningen skal stilladseres så meget??? Et faktum, der undrer både lærer og studerende. Larmer børn så meget?

Den erfarne lærer har under sine observationer fra hjørnet oplevet nye og andre metoder og midler til at undervise i engelsk i 9. klasse.  I samtalerne med de studerende inden og efter undervisningen lærer jeg andre vinkler på min praksis. Jeg udvikler mig også.

Det er helt klart ansvarligt at have praktikanter i 9. klasse. Det kræver et tæt samarbejde mellem lærer og praktikanter. Det samarbejde oplever jeg som meningsfyldt og udviklende for både uddannede lærere og studerende.