Marshall

Blog

Er KL en maoistisk organisation?

Spørgsmålet er mere om der er en sammenhæng mellem janteloven og Mao's glæde ved at genopdrage intellektuelle gennem arbejde i KL's skolepolitik.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har mødtes med en del tidligere kolleger på det sidste.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Vi taler alle om dengang, længe siden, vi selv producerede og udviklede vores undervisningsmaterialer. Vi fandt nye engelsksprogede ungdomsbøger, brugte uddrag fra dem, som grundlag for undervisning, samtale og indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande.

Vi var hjemme i vores materiale, brændte for det.

Nu har vi en årsplan fra et forlag af en slags. Portalerne er ligeså spændende som en PDF inden personalemødet.

Eleverne afleverer meget mindre skriftligt arbejde end tidligere, hvor vi rettede hjemme om aftenen. Lærerne retter ikke engang afgangsprøverne længere, for hvad lærer en lærer af at rette en masse skriftlige opgaver?

Grammatikundervisning er genstand for uddeling af procent rigtige og stjerner i en onlinetjeneste. Vi har ikke tid nok i døgnet til at fordøje data fra alle vores klasser om progression og standpunkt. Vi bruger en oversigt til at vurdere elevens årskarakter.

Hvad har det med Mao at gøre?

Hans version af kommunismen, i modsætning til Stalins, troede på genopdragelse fremfor henrettelser. De intellektuelle blev sendt ud og arbejde i landbruget, for at forstå at de ikke er andet end bønder i staten.

Lærerne er ved at blive opdraget af KL og Folketinget til at starte en årsplan fra et forlag i Min Uddannelse. Gå hjem klokken 16 og ikke have hjertet med sig på deres arbejde. De 25/26 lektioner skal overleves. 

Folkeskolen er i dag en fabrik, hvor man opbevarer børn billigt og dermed effektivt. Lærerne skal være til stede, så er han/hun effektiv. Industrisamfundets normer er gældende, tid er effektivitet.

Hvis det ikke virker, så er der en konsulent med 2 års undervisningserfaring, klar til at lære læreren, hvordan man gør.

Faglig viden og specialisering er underordnet for den enkelte lærer. Hvis der er nogen, der tror andet, kan de altid tage en stress-sygemelding eller undervise, der hvor der altid mangler lærere.