Marshall

Blog

STEM og STEAM i internationalt samarbejde

Jeg er på vej med en 7. klasse til First Lego League i Norge. Det er til marts, men føles tæt på. Hvad kan de to begreber? Hvordan mødes sprog- og kulturundervisning med internationalt samarbejde og STEAM?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tillykke Per, 7. klasse har vundet den regionale konkurrence af First Lego League. Klassen har kvalificeret sig til den skandinaviske konkurrence i Ålesund, Norge. Vi skal være der til marts 2022.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

ØØh!

Hvor er Ålesund lige? Langt oppe i Norge.

Hvad har vi af budget? 0 kr

Hvad med en bus? Har du overvejet snesituationen på vejene over bjergene om vinteren?

Hvad med fly? Billigste fly er fra Aalborg over Amsterdam til Ålesund? WTF!

Hvad med Corona?  Ingen ved noget. Lev med det.

Nå! Tingene er ved at løse sig. Skoleforvaltningen i Aalborg har åbenbart ansat troldmænd, der kan løse komplekse finansieringsopgaver. Vi venter lige lidt med Corona, og planlægger med at alt flasker sig.

First Lego League er en robotprogrammeringskonkurrence, et innovativt projektarbejde og en kreativ præsentation, samt et skriftlig opgave, samlet i en konkurrence. Det er der STEM og STEAM kommer ind i billedet. Science, Technology, Engineering and Maths. A'et i STEAM er arts, som velsagtens er kunst, musik og kultur.

Det er på mange måder en interessant arbejdsform, da læreren ikke ved hvor vejen til målet bugter sig gennem landskabet. Det skal eleverne skabe og læreren bliver til en fascilitator af elevernes proces.  Det kræver kaffe og indsats.

Det er også en tidskrævende proces, som indfries når eleverne klarer sig godt til konkurrencedagen. Der er pokaler og diplomer til alle konkurrencelementer. Det gør at mange klasser oplever at lykkes med deres arbejde. Konkurrencedagen er på mange måder en vidensfest for de deltagende børn. 

"Gracious Professionalism" og "Coopertition" er nøgleord opfundet og brugt af First Lego League. De beskriver meget godt den ånd af glad kappestrid der kan opleves til en konkurrencedag.

Når vi nu skal til Norge, oplevede jeg hvad STEAM er i forhold til STEM. Robotkonkurrencen og det innovative projekt er vel klassisk STEM med computere, programmering og løsning af problemer.  A'et kom ind i foropgaven som en særlig dans, som 7. klasse skulle udføre, få optaget  og sendt til konkurrencearrangørerne. Der var heldigvis en idrætslærer, der kunne klare den opgave.  Tiktokdans er ikke lige mig.

Jeg prøver at få et samarbejde op at stå med en skole i Ålesund, så der kommer et rigere udbytte ud af arbejdet med at lave projekter og rejse med en hel 7. klasse. Det at mødes med jævnaldrende i et andet land kan give elevene oplevelser, som de sikkert kan huske og bruge resten af deres liv.

STEAM og STEM kan noget i folkeskolen. Det kræver tid og planlægning. De enkelte fag bliver lidt væk, når det hele smelter sammen i projektarbejdet. Den internationale dimension er ikke ubetydelig i arbejdet. Det er alt fra robotvideoer på YouTube til at læse om rotorsejl på containerskibe. Forhåbentlig skal vi også snakke med nogle mennesker ude i verden.

Det faglige udbytte er stort, men kræver planlægning, også når hverdagen melder sig.

https://hjernekraft.org/