Marshall

Marshall

Blog

Ministerielt tilsyn og Sesame Street

Jeg er under tilsyn af Undervisningsministeriet. Skolen er også, blandt andet i engelsk, som jeg har ført til prøve, FP9, over de seneste år. Derfor må det være mig, der er under tilsyn. Så er det at Cookie Monster træder ind på scenen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min skole er en-sporet og har haft vigende resultater i flere fag de seneste år. Derfor er vi kommet under tilsyn af ministeriet. 

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Det har jeg en hånd i, da jeg har haft engelsk i udskolingen i en del år. Point taken!

Det er nu en interessant proces at være inde i med ministeriets konsulenter, når vi skal løfte vores skoles elevers faglighed.

Fagligheden måles i afgangskarakterer i forhold til de socioøkonomiske tal for skoledisktriktet.

Hvad kan man bruge af valide faglige datakilder for engelsk? Nationale Test? Lærerens egne notater? Grammatips "Resultater" funktion.

Jeg har i det følgende kun fokuseret på den mundtlige prøve. Jeg ved godt den skriftlige findes.

Prøven, FP9, i engelsk er obligatorisk. Den er mundtlig.  Hvordan laver man valide data til at vurdere om eleverne udvikler sig gennem skoleforløbet til en mundtlighed og et fagligt mål som kræver mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og viden om kultur- og samfundsforhold.

Nationale Test kan noget, men er udskammet og vi tager kun de obligatoriske test. Der er trods alt nogle spring i de obligatoriske test i engelsk. Grammatip er på trods af sine kvaliteter primært skriftlig orienteret. og indeholder intet om kultur- og samfundsforhold.

Hvad skal læreren bruge til at holde sin undervisning og indsats inden for skiven? Det er for mig at se kun lærerens egen professionalisme, der kan gøre det.  Der er ingen standard test, der kan vurdere elevernes mundtlighed i løbet af skoleforløbet, kun lærerne.

På trods af min egen native speaker baggrund og både læreruddannelse og PD i Engelskvejledning, så har jeg ikke lykkedes med at løfte eleverne på min skole til et tilfredsstillende niveau.

Jeg tænker.

I mellemtiden har jeg startet et forløb med at undervise fra 4. klasse i engelsk. Vi har kun to teams på skolen på grund af størrelsen. Indskolingsteam og udskolingsteam. Det sidste starter med 4. klasse, så det er rotationen, 4. til 9.

Min barndoms helt fra Washington Heights i New York er Cookie Monster. Kombineret med Youtube og Google Analyse opgaveark er det en glimrende måde at få sprog, ordforråd og kultur flettet ind i onlineundervisningen til de kære 4. klasser. 

Furry Potter and The Goblet of Cookies

Google Analyse er noget jeg kan bruge til at se, hvad eleverne forstår ved videoen. Jeg skal lave det selv, da der ikke er nogle der gør det for mig.

Furry Potter (Cookie Monster)  er til børn. Det tager temaer op på en sjov måde, som eksempelvis "listen to directions". Der en del andre forskellige småhistorier, begrebsforklarings videoer og meget andet fra Sesame Street, der kan noget med at formidle sprog til børn.

Jeg skal bygge deres sprog op over de næste mange år, så de kan levere nogle gode prøver i 9. klasse. Det skal bygges op, så eleverne har en afbalanceret sprogforståelse. De skal mestre de talte og skrevne sprog i sammenhæng med den engelsktalende verden, de er omgivet af. 

Til det er Cookie Monster mit valg i 4. klasse, version online. Engelsk skal være et sjovt og levende sprog.

Jeg tænker stadig.

Powered by Labrador CMS