Blog

Fulton i Marstal en sommeraften

Dagbog fra Fulton

Lejrskole med 8 klasse på Fulton. Et 107-årigt træskib med canvassejl møder 8. klasse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Optakt

Marshall

Lærer på Sønderholm Skole. Uddannet fra Aalborg Seminarium 1997 med linjefag i engelsk og historie. Ekstra linjefag i biologi i 2009 og PD i engelskvejledning 2010.

I august 2020 bestiller jeg lejrskoletogt på Fulton for min helt nye 7. klasse. Jeg er heldig at der er ledige pladser. Uge 34 2022. Perfekt valg. Vejret er efter al sandsynlighed godt. Perfekte forhold for en uge til søs. Jeg har prøvet det før med en 8. klasse, så jeg er ret sikker på en oplevelsesrig uge til søs.

Ud og Se med DSB

Mandag morgen, køligt, med sportstasken på skuldrene, ventende på perronen på Aalborg Bandegård. Jeg står med den hjemmelavede afkrydsningsliste. Aula kan ikke printe lister. Alle møder til tiden. Forældre og lærere sludrer. Eleverne er forventningsfulde på en skeptisk måde. Hvad er det han har fundet på?

Læringspunkter i IC-3 toget:

Hvordan sidder rullegardinet fast?

Låser toiletdøren når knappen er rød på indersiden?

Kan sæderne justeres?

Togrejsen er en rejse mod det ukendte. En slags tidsmaskine. Forude er fremtiden. Bagude er fortiden.

Middelfart

Vi har lidt tid inden påmønstring. Eleverne konstaterer først at McDonalds er for langt væk til de kan nå at gå derhen. De opdager, at der er andre fastfoodsteder i byen.

Vi har slået taskelejr ved Galschiøt's tre skulpturer ved Lillebælt. Der er udsigt til de to Lillebæltsbroer. Solen skinner, luften står stille over vandet.

Husk næste gang:

Understrege at badning i havnen ved badning forbudt-skilte er dumt og farligt.

Vi påmønstrer Fulton og starter togtet mod syd gennem Lillebælt. Marsvinene springer. Luften er lun. En del af drengene og pigerne har fået kunstige negle.

Eleverne instrueres i sikkerhed, grupper(bakker), dobbelt-halvstik og hængekøjer. Man bader ikke i havet fra skibet.

Torø Vig 1. nat

Vi overnatter i Torø Vig. Eleverne er nattevagter. Der bages brød til morgenmad. Der koges havregrød. Skibskost er en udfordring for flere. Brødet spises op. Er sirup lavet af sukker?

Eleverne starter dagen med at pumpe ankeret op. Det må være oprindelsen af "at pumpe jern". Der pustes og alle skiftes ind og ud af arbejdet med ankeret.

Det har blæst op. Vi sejler 7,5 knob for fulde gardiner eller canvas, som de kalder det på Fulton. De fleste elever er ikke imponeret over blæsevejret og er søsyge. De friske hjælper de der er utilpas og holder hår og hånd.

Vi kommer i læ for vinden ved Als og går gennem Alssund. Jeg prøver at fortælle om Slaget om Als og 1864. Det er ikke så nemt, når de fleste har kvalme. Jeg snakker i stedet med skipper Jacob og får udpeget tyskernes overgangssteder.

Hørup Hav 2. nat

Vi ankrer for natten i Hørup Hav i ly af Kegnæs. Det var her i 1864 de slagne rester af den danske hær succesfuldt blev udskibet frem for at blive knust helt af tyskerne i 1864. 8. klasse var dog mere udfordret af at deres slik og colareserver var udtømt. Dertil kom at perlebyg i stedet for ris ikke er et hit blandt 8. klasse. Jeg fornemmer, at det nye nordiske køkken er på vej mod mere friture med den kommende generation. Eleverne går til køjs drømmende om indkøbsmulighederne i Marstal.

Marstal 3. nat

Vi sejler for vind og krydser flere gange for fulde sejl. Eleverne klarer det vildt godt og har styr på deres poster når vi skal tilpasse sejl og kvejle tov.

Vi kommer efter en utrolig smuk og lun sommersejlads ind til Marstal havn. Vi passerer småøer og fascinerende natur. Det sydfynske øhav giver et dynamisk baggrundstapet i verdensklasse.

Eleverne har frustreret sig over at Brugsen i Marstal lukker klokken 19.00. Vi er inde i byen 19.10. I stedet får byens pizzamand en uventet stor omsætning på cola og pizza. Eleverne undrer sig over det er svært at falde i søvn efter 1,5 liter cola. De er på toilettet flere gange end deres lærere om natten. Den store banje med hængekøjer fyldt af elever på cola er en oplevelse.

Nyborg Fjord 4. nat

Morgenpligterne bliver overstået i en vis fart, da det giver mere tid ved Brugsen til at indkøbe forsyninger for eleverne. Vi siger farvel til Fultons hjemhavn klokken 10 og sejler mod først Svendborg. Der er en dieselmotor, der skal have noget at brændstof. Eleverne får rugbrødsmadder med æg og torskerogn som brændstof. Der er også en lun ret.

Vi sejler fra Svendborg.

Udsigt kan noget. Vi ser på endeløse pragtvillaer ud mod vandet. De ser sikkert på os.

Vi sejler nord på mod Nyborg. Langeland er mod øst. Fyn er mod vest. Måske hedder farvandet Langelandsund. Vi får hjemmelavet koldskål med lækre jordbær. Hvor tit får man lige koldskål midt på Storebælt?

Vi ankrer op i Nyborg Fjord. Vi har set pylonerne på Storebæltsbroen i det fjerne. Eleverne slapper af. De synger fællessang i køjerne. Øde Ø af Rasmus Seebach. Det er på mange måder smukt.

Nyborg

Eleverne pakker, vasker og klargør til at afgå Fulton. Hvem der lige mangler tre sokker og andre tøjstumper bliver aldrig opklaret. Vi holder den sidste baksmønstring. Vi siger farvel til Jakob, Ida, Nicolaj, Lasse og Fulton. Klassen og lærere finder en base ved Vor Frue Kirke i Middelfart. Byen bærer præg af sommerens Tour de France.

Flere elever overraskes over, at der kan være flere kirker med samme navn i Danmark. De mener bestemt, at Vor Frue Kirke kun kan være i Aalborg.

Eleverne følger med på deres telefoner, hvor langt der er til McDonalds. Jeg angiver mødetidspunkt og formaner om trafik, fællesskab og opførsel. Da jeg har sagt fri, er det som om der var et lysglimt. Eleverne var væk.

Lærerne nyder stilheden i selskab med en kanelsnurre og en sodavand.

Eleverne kommer alle rettidigt tilbage. Vi går sammen til Nyborg Station. Togturen er rejsen tilbage mod hverdagen.

Tak for turen.

Frustrationsrobusthedskompetence

Det ord, som Ida fra Fulton bidrog med, beskriver meget godt hvad skoleklasser får ud af en sejlende lejrskole med Fulton.

De skal tilpasse sig en nyt miljø, for dem nye rammer og regler. Der er nye ord i spil. Så snak dog dansk, blev der sagt under gennemgang af skibet. Dørk, baksmønstring, kabys, skafning, banje, kvejle, dæk og køje.

De får en oplevelse. De ser områder af Danmark, som er ligeså fremmede som feriedestinationer. De prøver skibskost, at pumpe anker op, sætte sejl, sove i køje.

Eleverne vokser med oplevelsen. De bliver klogere på sig selv og deres omgivelser.

Det er frustrationsrobusthedskompetence.