Læs mere fra bloggen: Marshall
Marshall
Blog
8.klasse, Rio og legorobotter
Jeg skriver dette efter 5 hæsblæsende døgn med 19 8. klasses elever, en skoleleder og 8 medrejsende forældre i Rio de Janeiro, Brasilien.
Velkommen til Brasilien
Jeg sidder på hotelværelset med A/C’en kølende. Brasilianerne har den til at varme og bruger trøjer og tæpper. Det er vinter hernede.
Det tager cirka 24 timer at komme fra hjemmet i Aalborg til hotellet i Rio de Janeiro. Aalborg-Amsterdam-Rio de Janeiro.
Hvad er First Lego League?
FIRST®LEGO®League Challenge er en naturvidenskabelig teknologi konkurrence på verdensplan. Målet med turneringen er blandt andet, at inspirere børn og unge i alderen 10-16 år til at blive morgendagens problemløsere. I løbet af projektperioden skal deltagerne programmere, udforske og designe indenfor et aktuelt tema, mens de oplever skaberglæde og fører egne idéer ud i livet. STEM-Science, Technology, Engineering and Mathematics er udgangspunktet.
Sønderholm Skole har hvert år en 7. klasse med i konkurrenceforløbet. Skolen er ensporet. Denne 7. klasse vandt den regionale tunering i Aalborg. Derefter vandt vi 2. pladsen i robotkonkurrencen i Ålesund, Norge til den skandinaviske finale. Det ledte til invitation til den internationale finale i Rio de Janeiro.
Første dag
Vi startede første dag i Brasilien med en tidlig udflugt. Den 52-årige klasselærer lærte at stå på SUP-board i en mangroveskov’s vandløb. Eleverne er bare bedre og hurtigere end mig.
Derefter på en vandretur til en badestrand, Praia do Perigoso. Det var vildere, end jeg kan beskrive her. Noget med aber, vilde bølger, sten og en rask gåtur i varme junglegrønne bjerge.
Start tunering
Dagen efter starter FIRST® LEGO® League International Open Brazil.
Vi tager bussen tidligt gennem Rios tætte morgentrafik. Det får myldretiden omkring Aalborg til at fremstå som artige søndagsbilister. Motorcyklerne dytter inden de kører mellem bilerne uden at sænke farten.
Vi kommer til havneområdet, hvor SESI, en brasiliansk national uddannelsesinstitution har overtaget tre lagerhaller, der er konverteret fra at være et velkomstcenter for krydstogtturister. Der var 90 deltagende hold fra hele verden. Et kosmopolitisk miks af unge fra alle kroge af verden. Alle arbejder med innovation, Legorobotter, og præsentation af eget projekt.
Der udveksles badges, små LEGO-ænder, bolcher, karameller, smil, instagramkonti, snaps og meget mere.
Præsentation på engelsk i Rio
Vi præsenterer vores innovative projekt i et lukket varmt lokale med slukket A/C. Eleverne gør det godt. Alting er på engelsk. De har øvet sig. Spørgsmål fra brasilianere på deres skoleengelsk til 8. klasses elever skal lige forklares et par gange. Det er en lettelse at have præsenteret. Det er naturligt nervepirrende at skulle forklare om innovativ CO2-besparelse på pakkelevering på engelsk til brasilianske dommere, når man går i 8. klasse.
Start robotkonkurrencen
Robotholdet går i aktion. Første øverunde afslører udfordringerne ved at tage en LEGO-robot med i håndbagagen til den anden side af verden. Der tilpasses på LEGO-delene og programmet. Støv er en udfordring. Robotten laver hjulspin i støvet og kører skævt. Vådservietter findes frem.
Mens der arbejdes på robotten, er der tryk på vores pitområde. Alle kommer forbi og vil høre om vores projekt fra LEGO's hjemland. Vores elever er ligeså aktive rundt i de andre 90 pitområder hos de andre hold. Alle er i gang med at tale engelsk og kommunikere på hvad der lige fungerer. Fagter, danske ord, engelsk, portugisisk, spansk flyver rundt i lokalet. Det er på mange måder den største oplevelse elever og lærere har. Oplevelsen af at interagere med med andre unge fra alle afkroge af verden interesseret og nysgerrigt. Interkulturel kommunikation i ren form på højt niveau. Eleverne ved slet ikke, hvad de har lært. Jeg var som klasse- og engelsklærer meget imponeret over dem.
International technokyllingedans
Alt imens er værterne. En slags ungdoms-TV værter i gang med at ryste alle deltagerne sammen med YMCA-dans, Danca de Galinha ( en brasiliansk version af en technokyllingedans, der bliver ret populær). Lydtrykket er højt. Det er på mange måder en international festival baseret på LEGO, videnskab og fællesdans. En kæmpe oplevelse for elever, lærere og forældre.
Afslutning tunering
Afslutningen på FIRST® LEGO® League International Open Brazil var vores næstsidste dag i Rio. Vi blev nummer 27 ud af 90 hold og fik ingen pokaler med hjem. Eleverne var lidt skuffede, men fokus ændrede sig hurtigt til at bytte hatte, dele snapchatkonti og skrive på flag, trøjer og alt muligt andet. Nogle så endda andre dybt i øjnene.
Udflugter i Rio
Vi var på rejse til Rio de Janeiro i 5 dage. Første dag gik som rejsedag. En dag på junglestrandtur. Tre dage gik med First Lego League. Vores fantastiske lokale guide sagde på dag tre, at vi dog måtte se Selaron's trappe. Hun sagde at det var ikke noget problem. Vi skulle bare lade vores tasker blive i bussen. Klasselæreren var lidt bekymret. Trappen ligger i begyndelsen af en favela. Det er de fattigste områder i Rio. Der er en enorm social og økonomisk forskel i Rio. Eleverne ser tydeligt fattigdommen. Det er omkring os over alt.
Tilbage til trappen. Vi forlader bussen og har fordelt os med voksne. Vi var 29 i alt. 19 elever og 10 voksne. Alle eleverne havde orange konkurrencetrøjer på og matchende kasketter, så de var nemme at få øje på. Vi fik en fantastisk oplevelse af trappen, der er ikonisk for Rio. Guiden kunne en masse historier om kunstneren og trappen. Guiden Patricia var god til at gøre fortællingerne relevante, for eleverne. De obligatoriske billeder blev taget. Klasselæreren fik talt eleverne en masse gange under vejs, selv om der var 9 andre voksne med. God rejse ind i Rios sjæl at være på den trappe.
Efter 4 hæsblæsende dage med turbo på oplevelseskontoen var eleverne også ved at være klar til at sove et par dage. Men først skulle vi have det sidste med.
Sidste dag var det rejsedag. Vi skulle først flyve om aftenen, så vi skulle lige klemme det sidste mangojuice ud af Rio.
Kristus og 8. klasse
Fra morgenstunden begav vi os ud i Rio's intense morgentrafik for at komme til Kristusfiguren på Corcovadobjerget. Det regnede. Det er jo vinter på den sydlige halvkugle.
Vi kom frem og tog toget op ad bjerget. Udsigt kan altid imponere. Disen på de jungleklædte bjerge omkring Rio gav byen et mytisk udtryk. Unge par og unge familier bruger åbenbart Kristusfiguren til at fri og velsigne deres børn. Der var mange lokale der var i deres fineste tøj på toppen. Kapellet i foden af statuen var også velbesøgt.
Eleverne besøgte i stedet souvenirbutikkerne efter de obligatoriske billeder foran statuen.
Eleverne ville bade i havet på Copacabana. Så lærerne i regnjakker og elever i badetøj og klipklappere i gang til Copacabana. Der var ingen andre der badede, men eleverne kom i vandet.
Tiden inden lufthavnen stod på shopping og souvenirs. Alle sov hele vejen over Atlanten. Vi vågnede da vi var 11 km over Spanien. I Aalborg Lufthavn stod alle forældre med flag og store smil, da vi kom dertil.
Næste dag var 1. skoledag. 8. klasse fik en dag under dynen. De kunne nok sove en uge i træk.
Er det besværet og bekymringerne værd at deltage i et projekt og kæmpe for at finde midler til at rejse med klassen? Ja.
Forældrene har bidraget enormt meget og været friske på at søge sponsormidler.
Eleverne vokser og udvikler sig. Sprogligt, personligt og fagligt. Jeg er stolt af, at vi har brugt tid på at få hele klassen involveret i projektet med First Lego League. Mange steder er det små valghold, der deltager. Der er klare gevinster for klassefællesskabet, selvom det kræver noget at gennemføre.
- Opdagelse
- Innovation
- Effekt
- Inkludering
- Teamwork
- Sjov!
De ovenstående ord er kerneværdierne i First Lego League. Jeg kan konstatere at alle er opfyldt for 8. klasse.
Jeg kunne nok have brugt en uge til at restituere, men det må blive i weekenden.