Marshall

Blog

Praktisk Internationalisering i Folkeskolen

Jeg har både lavet Comenius-projekter, og andre internationale projekter i undervisningen. Det er ofte omfattende og tidskrævende. Har jeg fundet den hellige gral, med det nye AIESEC-projekt? Det er tvivlsomt, men det gør noget ved elever og lærere. Der bliver talt engelsk, og verden kommer ind i klasselokalet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Comenius-programmet blev omstruktureret, blev undervisningsassistentordningen skyllet ud med badevandet.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Hvordan kan man så få undervisningsassistenter ind i skolen og bidrage med sprog og kultur i klasserummet for mange elever, i mere end en klasse?

Jeg fandt AIESEC. Det er en verdensomspændende organisation, der har som mål at fremme fred og fremme menneskehedens potentiale. Det er et flot og stort mål.

Vi har på min skole, Seminarieskolen i Aalborg Kommune, de sidste tre år haft en undervisningsassistent, fra henholdsvis Tyskland, Italien og Slovenien.

De er hos i to måneder. De skal ikke have løn, men frokost og kaffe er en god idé. AIESEC prøver at have andre studerende i Aalborg i samme periode, så de har et socialt fællesskab.

Det er dog ikke gratis for skolen. ”There is no such thing, as a free lunch”.

Hvis man nu kunne få nogen til at indkvartere vedkommende, ville det være billigere for skolen, men vi har betalt for indkvartering.

Derefter er der ikke udgifter for skolen ud over kaffe og frokost. Det er faktisk ret nemt. Alt det sociale og praktiske er klaret af AIESEC. Lærerkollegiet skal så bare være nysgerrige og ordentlige mennesker i to måneder. Det kan de fleste lærerværelser godt finde ud af. Der har været bemærkelsesvist få henvendelser om at huse en studerende fra forældre- og lærergruppen, så vi er holdt op med at spørge.

Det tog lige lidt tid at overbevise den ansvarlige skoleleder, om at budgettere udgiften. Man kan dog ret nemt underbygge sine faglige argumenter for en undervisningsassistent, ved at læse de nye Forenklede Fælles Mål op for lederen.

Nu er det ikke sådan, at man skal finde på noget ekstraordinært i to måneder.

Det har nu også været en udfordring, at overbevise kolleger om.

Man har vel en årsplan og den underviser man efter. Assistenten underviser små hold i det samme materiale som læreren, læser op på engelsk, tysk eller andet, laver opgaver med en gruppe elever, eller står for en del af oplægget med verber, undervisningsemner, eller andre opgaver.

De fleste undervisningsassistenter er unge. De unge, der kommer ud er åbne og interesserede i at lære og formidle. Derfor fortæller de gerne om deres hjemland, skolegang eller andet relevant til alle årgange, fra 1. til 10. klasse. Ofte i samarbejde med engelsklæreren, eller andre relevante lærere.

Den opgave, som jeg har haft som koordinator, er at lave et meningsfyldt skema, så flest mulige klasser får en international oplevelse. 

Jeg har konstateret at foråret, er den værste periode at vælge, da 8. er på lejrskole, 9. og 10. klasser er i prøvepanik. Resten af skolen er ikke meget mere stabil i foråret. Der laver alle klasser så alt muligt mærkeligt, som terminsprøver, brobygning, praktik og emneuger i en skøn forvirring

Efteråret er en smule mere stabilt, og derfor er efterårsperioden vores valg for en undervisningsassistent.

Prøv det. Det åbner verden for elever og lærere.

AIESEC's danske hjemmeside