Marshall

Blog

Praktikant i Karantæneskole

Det er altid en interessant oplevelse at have lærerstuderende i praktik. Jeg har lige nu en kinesisk international studerende på University College Nordjylland i praktik i 5. klasse. Det er ekstraordinært.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Winnie fra Hong Kong startede i 5. klasse i engelsk i uge 10. Hun er en kinesisk lærerstuderende i Danmark.

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Hendes kobling af UNI-login til vores skole var ikke gået igennem, så hun havde analoge materialer til hendes forløb om James Cook. Et velplanlagt forløb, hvor der er en del engelsksprogede ressourcer.

Alle stik i vores skoles klasser passede ikke til hendes Mac.  Det er lavpraktisk, men kræver en del tilpasning.

Inden vi fik helt styr på hendes UNI-login, så lukkede skolerne. Hvordan vejleder man lige praktikanten, når man selv er ved at asfaltere, mens man kører på vejen.

Winnie havde så mulighed for at PDF'e hendes analoge materialer og digitalisere nogle opgaver, til eleverne, men...

Når hendes UNI-login ikke er tilknyttet vores skole, så kan hun ikke lægge opgaver ind i Min Uddannelse. Hun kan ikke skrive i Aula. Det gjorde ikke rigtig nogen forskel i den første uge af onlineundervisning, da Aula og Min Uddannelse var offline, det meste af tiden. 

Så finder vi ud af at Winnie kan bruge Classroom og den lokale IT-nørd får gjort Winnie til en lærer i systemet. Så skal vi lige fjernstyre klassen til at komme ind i Google Classroom. Aalborg Kommune har Google Suite, så det er ikke noget formelt besværligt med det. Men....

Det er ikke helt nemt at få en meget alsidig kulturel og social klasse til at komme ind i Classroom og så lave de opgaver derinde.  Jeg hjælper til og vejleder så meget jeg kan , men det er ikke nogen nem opgave at opfinde digital didaktik, når læringskurven er stejl for alle parter, både lærere, forældre og elever.

Winnie fortsætter hendes praktik og får en meget alsidig erfaring af at undervise gennem et vindue, hvor relationen ikke rigtig er der og tæt personlig vejledning er væk.

PT er der 11 ud af 24 på Google Classroom og de får undervisning i engelsk. Det er faktisk lidt svært lære eleverne nye digitale færdigheder på afstand.