Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Håndværk og design og dansk. Flerfagligt forløb med dansk i 3.klasse.

Indspark i debatten om håndværk og design i 3.klasse. Her et forløb med vævede øjne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I debatten om at eleverne i 3. klasse skal have håndværk og design, har jeg kun at sige: selvfølgelig skal de det! 

Til de der laver mål for faget vil jeg dog sige: gør det så simpelt og enkelt som overhovedet muligt. Det har jeg erfaret igennem de HD forløb jeg har lavet med 3.klasse (og 1. og 2. klasse)

Håndværk og design og dansk

Det er onsdag morgen. Om under en uge skal eleverne i 3. klasse fremføre det skuespil, som de har øvet sig på i flere uger. De glæder sig, kan jeg se. Er spændte. For nu begynder det hele at tage form. 

I billedkunst i dag skal vi lave kulisser. Vi har travlt. Og derfor deles eleverne op i to hold. Et lille hold går med den gode kreative støtte i billedkunstlokalet, for at male kulisser. De skal forestille det indre på Draculas slot.  

Den sidste store del går med mig i tekstilværkstedet. Her skal vi væve øjne. Røde øjne, der lyser i mørket.

Inden vi går i tekstillokalet, taler vi kort om reglerne i lokalet. Det gør vi altid, inden vi bevæger os til de, for eleverne, nye praktiske lokaler. Det virker til at give eleverne en overkommelig ramme. Eleverne går i deres faste gårække op til lokalet.  

De mindste elever skal have simple mål.

Eleverne har aldrig været i tekstillokalet før. Meget få af dem har haft en synål i hånden. Endnu færre ved hvad den hedder. Målet med undervisningen er derfor bevidst simpel: :

At eleverne kan navngive en synål.

At de kan tråde en synål.

At de kan binde knuder.

At de kan væve.

Inden vi begynder arbejdet taler vi kort om hvordan næsten al vores tøj er lavet af stof der er vævet. Dog på store maskiner. Jeg forklarer hvordan vi skal væve i dag.

Jeg har gjort pap og trend klar på forhånd. Hvis der er mere tid en anden gang, skal eleverne selvfølgelig selv inddrages i den del i undervisningen også.

Pappet er klippet af en skotøjsæske. Det er vigtigt at det kan holde til at blive brugt. Jeg har derefter målt af og klippet til et ulige antal tråd, der skal danne grundlag for selve vævningen (trenden). Den mørke tråd er ført rundt som trend og er påbegyndt vævningen, som pupillen på øjet. 

Eleven skal derefter selv væve op og ned om trenden og skifte farve, når de mener pupillen er stor nok. Det er ikke lige let for alle. At væve. Ej heller at skifte tråd. Eller at tråde nålen, for den sags skyld. Lasse tænkte at han kunne gøre det lidt smartere, ved bare at væve derudaf, ved at glemme at stramme tråden undervejs. Det krævede en hel del tålmodighed efterfølgende! Men det lykkedes til sidst.

Nogle er hurtigere end andre. De syntes faktisk at det var lidt kedeligt, fordi det "bare var det samme og det samme", som en elev udtalte. Men i min optik er det kedelige ikke et fyord. Det er ok at kede sig. En gang imellem.

 De færdige øjne er meget forskellige. Men de fungerer godt som helhed på den sorte baggrund i Draculas slot.

Min erfaring er, at eleverne elsker at have det praktiske fag i 3.klasse. De elskede det også, da de gik i 1. og 2.

Det er en udfordring for mange elever, da de ikke er vandt til at være praktiske derhjemme. Og lige præcis derfor, er det vigtigt, at beslutningen om at håndværk og design skal rykke et klassetrin ned vedtages.