Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Drengen der sagde, at han ikke var kreativ.

Flere gange oplever jeg elever (og voksne), der siger, at de ikke er kreative. Men når undervisningen er godt introduceret, og "de ikke kreative" elever først er igang med arbejdet, viser det sig, at de måske har taget fejl?

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Jeg er altså ikke særlig kreativ”, sagde han undskyldende, allerede inden undervisningen var begyndt. Han, og resten af 4.klasse, skulle have håndværk og design for første gang. De var alle spændte, og satte sig på deres pladser med forventningsfulde ansigter efter morgensang.

Den første gang

Som altid, første gang, startede undervisningen med en snak om, hvad håndværk og design er. Vi talte om klasselokalets håndværk og design. Kendte de mon nogle håndværkere eller designere? Snakken blev lang og interessant. Nogle vidste noget, mange vidste intet. Vi så reklamefilmen “Das Handwerk”, som der er linket til i indlægget her, og analyserede den og opsummerede hvilke håndværk der var representeret i filmen. Sidst stillede vi hinanden spørgsmålet: 

Hvordan ville verden se ud, hvis ikke der fandtes håndværk? 

Alle konstaterede overrasket, at vi ikke ville have noget, overhovedet!, hvis ikke vi havde håndværket og designet. Det havde eleverne aldrig tænkt over før.

Introen var en stor succes, og eleverne var virkelig tændte på, at lære deres første håndværk og design - broderiet. Også drengen der sagde, at han ikke var kreativ.

Det første håndværk

Introen til håndværk og design faget fortsatte over i en intro til broderiet, og selvom samtalen var lang, formåede jeg at fastholde elevernes gejst og motivation for faget. Og da de endelig sad med nål og tråd og stof foran sig, kunne det kun går for langsomt. Flere fangede mine instrukser med det samme. De blev mine hjælpelærere, og sammen gik vi rundt og fik alle i gang. Den før omtalte dreng havde lidt svært ved det. Var tæt på at give op, men pludselig udbrød han højt:

“YES!!! Jeg har lavet mit første korssting!!!”    

Drengen der sagde, at han ikke var kreativ, var blevet vild af begejstring. Hvad han troede var umuligt, var blevet muligt. Og det kun fordi han prøvede og prøvede, og ikke gav op.

At være kreativ er mange ting

Kreativitet er mange ting, og mange elever (og voksne) er fastlåst i deres forstilling om, hvad det vil sige at være kreativ. Det er "bare" ikke at være god til at tegne eller male. Det er også at se muligheder, og ikke give op. Det er at kunne brodere et korssting efter en instruks, og alve flere korssting efter en skiste. Det har drengen, der troede han ikke var kreativ, lært nu.