Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Fantasi-skabende brainbreak. Til alle fag.

Vi kender det alle. Elever der rammer muren. Og bare ikke kan finde fantasien og opfindsomheden frem.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever igang med at sende fantasien rundt.

Eleverne sad ved deres borde. Mange fordybet med deres opgave: Skitsering af bogstaver.

Opgaven lød, at de i grupper skulle designe bogstaver. Der var klare krav til størrelsen på bogstaverne. Eleverne havde arbejdet med designet én gang før. Denne gang skulle de dog tænke faget håndværk & design og billedkunst ind i bogstav-designet.

Vi kender det alle..

En elev sad og stirrede ud i luften. Tom i blikket. Jeg gik ind i hendes synsfelt. Hun kiggede undskyldende og bedende op på mig. “Jeg har slet ikke nogle idéer!”

Sådan er det tit. Efter en lang skoledag kan det være svært at komme ind i fantasien og opfindsomheden. Trods en klar formuleret opgave, og elever med normal fungerende livlig fantasi og er kreativitet, kan man rammes af muren. Og bare være tom for idéer. Det tror jeg vi alle kender.

Der er mange måder at komme uden om muren på. Nogle tager den lange, lettere umulige, vej, over muren. Prøver, prøver, prøver.. men kan ikke få den til at virke, fantasien, idégeneringen. Jeg er oftest vejviser, men tegner ikke vejen op for eleverne.

I går prøvede jeg noget nyt. En øvelse jeg lærte på en tur med Museum Vestsjælland. Jeg kalder den en fantasiskabende brainbreak.

Brainbreak

Du har et hold elever. Du skal have minimum 6-8 elever, før det giver noget godt. Enten tager du en gruppe til side i faglokalet, eller vælger at hele klassen holder den fantasiskabende brainbreak. Det er godt for alle.

Fortællingen: Alle stiller sig i en rundkreds med lidt afstand imellem hver elev. Nu fortæller du, at du har noget med. En lille ting, der kan skifte form, tyngde, materiale og lign. En ting, som skal gå fra elev til elev, og som det er meget vigtigt, de passer på. Du har den lille ting i skoen eller i lommen.

Handling: Du tager den lille ting op i hånden, med begge hænder om den, for at beskytte den. Du viser den til den første elev ved din side. Eleven bliver overrasket. Men tager forsigtigt imod den. Passer på den, og sender den videre. Langsomt går det op for eleverne, at den lille ting, der bliver sendt rundt, er fantasi. I den fineste, skrøbeligste form. Og endnu langsommere, begynder fantasien at skifte form, materiale og tyngde.

Efter første runde vil der være smil og grin i kredsen. De har forstået legen, og fantasien sendes rundt igen. Denne gang den anden vej, og med ordene; husk at den skifter form og tyngde.

Afslutning: Brainbreaken afsluttes med smil og grin og, forhåbentligt, med nogle elever, der har fået pustet liv i deres fantasi, -dermed kan bevæge sig let og elegant uden om den før omtalte mur. Hvis ikke, kan det anbefales, at eleverne sættes i grupper og arbejder videre.

God fornøjelse!

Powered by Labrador CMS