Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Håndværk før design part 2.

Mange elever har deres første timer i håndværk og design i disse dage. I går mødte jeg en af dem, der med lys i øjnene fortalte om den første time. For det er først her, i skolen, han bliver præsenteret for håndværket.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleven snakkede ivrigt om det nye fag håndværk og design på skemaet i 4. klasse. Han var i gang med at sy en handskedukke, og strålede af lykke, da han fortalte om det. “Det er faktisk nemt” sagde han overrasket. Om sagen i virkeligheden er som han siger, ved jeg ikke, men hans begejstring og glæde over at bruge sine hænder er sand. Uden tvivl. Jeg underviste eleven sidste år i natur og teknologi/håndværk og design, men har ham ikke i år. Derfor var det ekstra glædeligt, at mærke hans iver.

Eksemplet er ikke enestående, og samme historie kan fortælles med en elev, der er i gang med at lave et navneskilt i krydsfiner. Noget som kan virke simpelt og kedeligt for nogen, men som bestemt ikke er det.

Årsagen til elevernes begejstring er også simpel.

Det kræver to ting:

Kompetente og nærværende undervisere.

Overskuelige projekter, der giver eleverne grundig introduktion til værktøj, teknikker og materialer, inden de store design-projekter bliver sat i søen.

Eleverne skal have en håndværksmæssig ballast, inden de kan påbegynde designs. De skal vide hvilke værktøj, der skal bruges og hvilke materialer der spiller godt sammen. Det sker i simple teknikker, som den kompetente underviser viser og beskriver for eleverne. Ved at eleven prøver, fejler, prøver igen, fejler igen, prøver osv., for til sidst at kunne mestre håndværket.

Der er ikke nogen simpel vej til håndværk og design, og det er vigtigt, at vi lærer eleverne dét. Det sker ved at sænke barren i det første lange stykke tid, og lade eleverne lærer de grundlæggende håndværk. I den proces er der plads til enkelt design, som at bestemme sig for formen på sit navneskilt gennem skitser - og kunne argumentere for det. At tegne sig til udtrykket på sin handskedukke - og kunne argumentere for det.

Praktisk Dannelse.

Håndværk kommer før design. Og det er i processen at lære et håndværk, den praktiske dannelse sker. For de før omtalte elever, har ikke haft en nål eller en sav i hånden, før en lærer præsenterede det for dem.