Theresa Schilhab

Blog

Hvor smart er din smartphone?

Det er oppe i tiden at diskutere mobilvaner og mobilafhængighed. Og med god grund. Vi har fået et nyt redskab i hænderne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mobiltelefonen (læs: smartphonen) og den konstante netadgang har ændret, hvordan vi opfører os. Det gælder både for den måde, vi er sammen på, og den måde vi er alene på.

Theresa Schilhab

Det let tilgængelige redskab

I gadebilledet er det almindeligt, at folk først og fremmest kigger i deres skærme. Måske for at finde den rigtige musik frem, spille, tjekke indkomne beskeder, eller finde vej. Der er også skærm fremme for at tage billeder og dokumentere. Mobilen er det lettilgængelige redskab, der kan mere end bare at være kamera. For netop adgangen til nettet gør det muligt at dele billeder af oplevelser med det samme. Mobilen gør det også muligt at få andres umiddelbare blik på det, man står overfor. I den forstand bliver grænsen mellem her, hvor man er, og der, hvor andre er, udvisket. Grænsen mellem her og der var allerede under angreb, da brevduer, morsesystemet og den analoge telefon blev taget i brug. Det nye er imidlertid, at vi med smarttelefoner nu også inddrager det visuelle system hos andre, når vi kommunikerer henover grænsen.

Smartphonen ser

Moderne mennesker er mere trænet i at forstå virkeligheden ud fra synsoplevelser end vores forfædre. Vi er gode til at visualisere, bl.a. fordi mere og mere af vores kultur har kvaliteter, der trækker på synssansen. Derudover siger billeder mere end ord. Så hvorfor ikke bare sende et billede af sig selv foran den lille havfrue, eller af et skørt løbehjul til modtageren? På den måde kan smartphonen give os en følelse af at have fanget en ’situation’ på en måde, som fx det skrevne ikke kan.

Smartphonen husker

Smartphonens hukommelsesagtige egenskab gør den også særligt attraktiv, når vi taler om læring. Smartphonen tilbyder funktioner, som gør, at vi får ekstern hjælp til at huske, hvad vi har lavet, hvor vi har været og hvem vi er. Ligesom den i sit bibliotek af billeder kan fastfryse en situation, kan disse billeder senere tages frem og bruges i samtaler. Dertil kan den som bekendt også bruges til at huske, hvem vi gerne vil være. Med smartphonen kan man fx lægge alle de mest attraktive billeder op af sig selv eller alle de situationer, som man helst vil associeres med. Billederne kan også sammenlignes med andres billeder, som når vi fx tager et billede af en svamp i skovbunden og får et bud på, hvilken art svampen tilhører.

Hvad sker der med os?

Det er oplagt, at smartphonen har føjet nye facetter til den måde, vi agerer på. Det er også oplagt, at nogle er smarte og nogle er problematiske. Hvad der er hvad, afhænger af øjnene, der ser. Er vi fx mere ’på’ og husker bedre, når vi tager billeder af blomster, som vi siden hen kan diskutere med andre? Fx i et forsøg på at fastlægge, hvilken art det er? Eller er vi netop alt for optaget af en lille del af blomsteroplevelsen, nemlig den, der er koblet til synet, når vi fotograferer, så vi mister kontakten til blomsteroplevelsen i sin helhed, hvis den findes? Hvad gør det ved os, at vi tager et redskab med, der hvor vi i høj grad er kropslige? Og er smartphonen virkelig anderledes en kikkerten, fiskestangen eller luppen?

Naturligteknik.dk

I projektet Naturlig Teknik (naturligteknik.dk) har vi skabt en oversigt over apps, der lige nu bruges af og til børn og unge i forbindelse med naturoplevelser. Kig på vores hjemmeside, hvis du vil inspireres. Vi er - meget sigende  (say no more) - netop kommet på Instagram (naturligteknik), hvor vi løbende rapporterer om projekt-relevante emner, som du kan følge med i. Og kontakt os endelig, hvis du har lyst til at diskutere smartphonens ’smarthed’ til fx naturoplevelser.

Naturlig Teknik er støttet af Nordeafonden