Theresa Schilhab

Blog

Ta' teknologien med i naturen

Ny forskningsrapport om brug af teknologi til naturoplevelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektet Naturlig Teknik (se naturligteknik.dk), har netop udgivet rapporten om brug af smartphones og andre nye teknologier som en vej til gode naturoplevelser for børn og unge.

Theresa Schilhab

Vi giver bl.a. bud på, hvad teknologien kan gøre for den pædagogiske praksis. Her har jeg kondenseret anbefalingerne til underviseren.

Til pædagogiske formål

Hvis du vil udnytte teknologiens muligheder for at engagere børn til flere specifikke naturoplevelser kan du

  • Fx forstærke deres sanser med lupper, teleskoper, kameraer på fx ørredæg, eller bruge droner, dvs bruge teknologi til sanseoplevelser på steder, de ellers ikke får adgang til, og på måder de ikke selv kan, så de ’opdager’ naturen gennem et nyt perspektiv.
  • Bruge søgemaskiner, leksikonapps og registreringsapps sammen med eleverne, så de får støtte til at udforske og få svar i et socialt stimulerende og kvalificerende samvær.
  • Lade dem bruge søgemaskiner, leksikonapps, registreringsapps og lign. på egen hånd til at stille deres nysgerrighed og spørgelyst med det samme, så de får flere kilder, der sammen kan understøtte den viden, de opbygger.
  • Bruge teknologisk baserede udregninger (geografisk geometri) som fx arealudregninger af vandoverflader, højdeestimater af træer, ruteopmålinger osv som indgange til at opdage fænomener i naturen, så der kan opstå nye måder at tænke om den på og den bliver meningsfuld.
  • Bruge teknologiens hukommelsesfunktioner, video, lydoptagelser, billedproduktion til at lagre og huske, så oplevelser kan tages frem igen, kan deles med andre, fx i klassen eller ved middagsbordet.
  • Bruge teknologiens hukommelsesfunktioner, video, lydoptagelser og billedproduktion så eleverne bearbejder deres oplevelser i nye produkter, som fx historier, hjemmesider og faktaark.  
  • Overveje, hvad du gerne vil didaktisk og om ’gammeldags metoder’ faktisk kan gøre jobbet bedre end den teknologi, du er fristet af.

Hvis du har brug for begrundelser og gode råd

I projektet har vi (Theresa Schilhab, Gertrud Lynge Esbensen og Jonas Vestergaard Nielsen) interviewet både børn og voksne. Voksenbrugerne kan fx hjælpe dig med gode argumenter for at bruge teknologi til naturoplevelser med børn og unge, og give dig råd om hvilke didaktiske problemstillinger, du skal være på vagt overfor. 

Sidste kapitel i rapporten består af mange flere anbefalinger, end dem jeg har kondenseret ovenfor. Gå på opdagelse i rapporten og lad dig inspirere og oplyse om muligheder og begrænsninger. 

Se rapporten på (url'en forkortet):

http://korturl.dk/q2gk

Og find også forslag til aktiviteter med teknologi og naturoplevelser på hjemmesiden. Vi glæder os til at dele vores viden med dig.

God fornøjelse.