Theresa Schilhab
Blog
Tavs viden – viden, der virker
Tavs viden - altså det vi ikke ved, vi ved - er måske den allervigtigste læringsressource, fordi den er så enorm og understøtter alt det, vi ved, at vi ved.
Der har været relativt tavst om den tavse videns rolle i skolen. Men tavs viden - altså det vi ikke ved, vi ved - er måske den allervigtigste læringsressource. Og jo mere vi ved, om det vi ikke ved, jo bedre bliver vi til at profitere af, at vi rent faktisk ved det. Som lærer udnytter du den tavse viden, når du spiller på kompetencer, eleverne ikke er klar over, at de besidder. Og du kan spotte den, hvis en elev - på grund af noget, der ligger som tavs viden - er forhindret i at udfolde sit fulde potentiale i et fag. I videoen herunder fortæller jeg i 10 minutters samtale med min ph.d.-studerende Micki Sonne Kaa Sunesen, hvad tavs viden er, hvor 'den sidder', og hvordan du udnytter den endnu bedre. Bemærk, at tekstningen visse steder ikke er helt korrekt.
Drejning mod tavs viden
Inden for neurobiologien, hjerneforskningen, den kognitive psykologi, den kognitive semantik/lingvistik og ikke mindst robotforskningen er der i disse år sket en drejning væk fra det kognitivistiske syn på, hvordan vi agerer og tænker hen mod embodiment-tankegangen og dermed den tavse viden.
Vi går altså væk fra ideen om, at læring og viden finder sted isoleret fra det hele menneske og mod en ide om, at læring og viden er komplekse, mangefacetterede og foranderlige størrelser.
I de kommende år vil vi få flere og flere eksempler på, hvor omfattende en vidensressource den tavse viden er og forhåbentligt få flere værktøjer, så vi kan få den i spil på en fornuftig måde.