Theresa Schilhab

Blog

Tavs viden – viden, der virker

Tavs viden - altså det vi ikke ved, vi ved - er måske den allervigtigste læringsressource, fordi den er så enorm og understøtter alt det, vi ved, at vi ved.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der har været relativt tavst om den tavse videns rolle i skolen. Men tavs viden - altså det vi ikke ved, vi ved - er måske den allervigtigste læringsressource. Og jo mere vi ved, om det vi ikke ved, jo bedre bliver vi til at profitere af, at vi rent faktisk ved det. Som lærer udnytter du den tavse viden, når du spiller på kompetencer, eleverne ikke er klar over, at de besidder. Og du kan spotte den, hvis en elev - på grund af noget, der ligger som tavs viden - er forhindret i at udfolde sit fulde potentiale i et fag. I videoen herunder fortæller jeg i 10 minutters samtale med min ph.d.-studerende Micki Sonne Kaa Sunesen, hvad tavs viden er, hvor 'den sidder', og hvordan du udnytter den endnu bedre. Bemærk, at tekstningen visse steder ikke er helt korrekt.

Theresa Schilhab

https://vimeo.com/171065204

Drejning mod tavs viden

Inden for neurobiologien, hjerneforskningen, den kognitive psykologi, den kognitive semantik/lingvistik og ikke mindst robotforskningen er der i disse år sket en drejning væk fra det kognitivistiske syn på, hvordan vi agerer og tænker hen mod embodiment-tankegangen og dermed den tavse viden.

Vi går altså væk fra ideen om, at læring og viden finder sted isoleret fra det hele menneske og mod en ide om, at læring og viden er komplekse, mangefacetterede og foranderlige størrelser.

I de kommende år vil vi få flere og flere eksempler på, hvor omfattende en vidensressource den tavse viden er og forhåbentligt få flere værktøjer, så vi kan få den i spil på en fornuftig måde.