Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Den skolebaserede læreruddannelse klæder de nye lærere bedre på.

Kommentar til ”Nye lærere vil have mere praksis i uddannelsen - men forsker advarer”.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I artiklen fra d. 24. februar her på Folkeskolen.dk kan vi læse at de nye lærere efterlyser mere praktik i løbet af deres uddannelsesforløb, da de ofte føler at de bliver ”smidt på dybt vand, uden at kunne svømme”, når de er færdiguddannede, og derefter starter med at undervise.

Jeg kan godt forstå ønsket om mere praktik. Faktisk er jeg helt enig i, at mere, og bedre, praktik kan klæde de lærerstuderende langt bedre på til lærergerningen, end den nuværende praktik gør det. Det var på den måde jeg selv blev klædt på til livet som folkeskolelærer.

Den skolebaserede læreruddannelse

For omkring 10 år siden blev jeg færdiguddannet lærer fra den skolebaserede læreruddannelse i Vordingborg. I de fire studieår var jeg ansat i en folkeskole i 1/3 stilling. Den resterende tid var jeg teoretisk lærerstuderende på seminariet. Stillingen i folkeskolen foregik som mesterlærer, hvor jeg i løbet af de fire år fulgte uddannede lærer og efterhånden varetog mere og mere undervisning selv. Selvfølgelig i tæt dialog med den praktikansvarlige.

I undervisningen i folkeskolen kom den teoretiske viden fra seminariet i spil, og på seminariet blev de praktiske erfaringer analyseret og vendt og drejet og diskuteret. Teori og praksis gik med andre ord hånd i hånd på den mest fordelagtige måde, set i forhold til min proces, at blive en god folkeskolelærer. Jeg lærte nemlig både den vigtige teori, det kræver at blive en god lærer, men jeg lærte også det, som de nye lærere i dag efterlyser: hvordan lærerjobbet fungerer i praksis.

Efter endt uddannelse fortsatte jeg med at arbejde på skolen, hvor jeg stadig er ansat.

Hvorfor..

bliver uddannelsen ikke rullet ud i flere kommuner, end den er i dag? For jeg har et klart indtryk af, at os der er uddannet fra netop denne læreruddannelse, er langt bedre klædt på til at varetage en stilling efterfølgende, end de ”ordinære” lærerstuderende er det.

Og når det kan læses mange steder, at der er i disse år sker direkte lærer-flugt fra folkeskolen, vil det måske være en god idé, at se på de ungersøgelser og evalueringer der er foretaget af netop den skolebaserede læreruddannelse, når en forbedring af læreruddannelsen skal foregå?

Powered by Labrador CMS