Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Slentring

Gamle håndværk er vigtige. Her et kort tværfagligt forløb med historie og dansk. Det kan dog sagtens stå alene.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dansk har vi læst Josefine Ottesens historiske roman Helgi Daner, der handler om overgangen fra vikingernes asatro til kristensdommens indførelse i Danmark. Folkekirkens skoletjeneste har udviklet et undervisningsfoløb dertil, som vi benytter i mindre doser.

Den ene dose er at lave personer fra bogens livstråde, som vi mener de ser ud. Spundet af os i stedet for Nornerne, som jo ellers gjorde det.

Undervisningsforløbet ligger op til at bruge færdige tråde. Det er ikke helt nok for mig. I stedet synes jeg det er på sin plads, at lære eleverne den gamle fletteteknik "Slentre" kendt fra vikingetiden. 

Derfor slentrede eleverne i grupper livstråde i de længder, tykkelser og farver, som de mente passede til de enkelte personer i fortællingen om Helgi Daner.

Hver elev havde 5 snore, der blev bukket på midten og samlet i en knude i den ene ende. Hver runding på snoren placeredes på fingrene. Linket her viser en simpel instruktion af teknikken: slentre

Til sidst satte gruppen alle livstråde på en pind, som blev bundet sammen på kryds og tværs alt efter personernes relationer til hinanden. En virkelig interessant måde at arbejde med personer i en historie på. Relationerne bliver visuelt synlige for eleverne.

Så forløbet var vellykket! Overraskende vellykket, fordi eleverne flettede løs, og virkelig matchede livstrådene med personerne i fortællingen. Og da der er tale om elever i 6.klasse, var jeg ikke helt sikker på, hvordan de ville tage imod fletteteknikken.   

Varighed: 2-4 timer

Materialer: En masse garn, snor, bånd, ståltråd og andet der kan representere forskellige personligheder. Vi brugte rester, fået af forældre og bedsteforældre i en anden sammenhæng. Tape eller en anden løsning til at sætte snore fast i den ene ende på. En pind.