Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Online og/eller offline hjemmeundervisning i håndværk og design?

Jeg kommer i dette indlæg på en række forslag til hjemmeundervisning. Den offline er relationel og inddrager forældre, bedsteforældre og børn. Og kan snildt gøres flerfaglig med dansk, historie og samfundsfag.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De sociale medier bugner i disse dage med spørgsmål, og forslag, til alternativ hjemme undervisning. De aller fleste forslag er af online karakter, der foregår på diverse læringsportaler, der (i virkelig god stil!) er gratis i de næste uger. Håndværk og design er også at finde på disse, men om de egner sig til hjemmeundervisning, tvivler jeg på. Fordi de simpelthen ikke er opbygget til det. Det kan godt være lidt af en udfordring for en elev, der ikke før har stiftet bekendtskab med opbygningen af portalen. For slet ikke at tale om forældrene. 

Offline samtale af historisk karakter

Jeg foreslår i stedet, at man foreslår sine elever en mere offline og relationel hjemmeundervisning. Den går ganske enkelt ud på, at børnene skal indlede en samtale med sine forældre (eller dem de passes af) og bedsteforældre om dengang de havde sløjd og håndarbejde i skolen.

Hvad lærte de? Hvad hed deres lærer og hvordan var han/hun? Hvordan var lokalet indrettet og hvor var det placeret? Kunne de lide at have faget og hvorfor/hvorfor ikke? Hvilket produkt/undervisning kan de huske aller bedst? 

Den første uge kan børnene tale med deres forældre om deres erindringer. Den næste uge kan de ringe til deres bedsteforældre (endelig ikke besøge dem, hvis de er ældre og syge) og tale om de samme ting. Hvis der er brug for det, kan børnene skrive nogle få notater om samtalerne, men det er ikke det der skal være i centrum. Det er selve samtalen, fordi denne kan noget helt særligt. Når vi så får lov til at komme i skole igen, snakker vi om alle de samtaler der har været. For jeg er sikker på, at der kommer nogle ret gode historier ud af forældrenes, og specielt bedsteforældrenes sløjd og håndarbejsundervisning. Det var en helt anden tid, med nogle helt andre fag, som kan være meget svære at genkende i dagens skole. 

Samtalen kan noget særligt, og jeg tror, at det er noget af det vi skal lære at gøre i disse uger: tale sammen. Og finde ind til hinanden. Samtalen kan bringe os sammen på andre måder, end hverdagens trommerum kan. Og, denne konkrete HD samtale, vil give børnene et historisk billede af håndværk og design. Det er win win! 

Fysiske offline aktiviteter

Hvis man, ud over samtalen, mangler idéer til sine elever, vil jeg anbefale, at man sender dette link ud til forældrene. Her har min gode blogger kollega fra danskfaget Katja, formuleret en række af fine analog ting man kan lave i fællesskab, som ikke nødvendigvis handler fagene på skemaet, men om de aktiviteter vi virkelig også lærer noget af: https://www.folkeskolen.dk/1713898/hva-skal-vi-lave-katten-op-og-stave

Sarah fra billedkunstfaget har skrevet dette indlæg, der indeholder en del hands on aktiviteter, som også kan benyttes i håndværk og design faget.

https://www.folkeskolen.dk/1714226/online--og-hjemmeundervisning-i-billedkunst

Online aktiviteter

Hvis man synes at samtalen ikke helt er nok, kan man tjekke portalerne ud, og udvælge et forløb, som elever og forældre skal lave i fællesskab. Dog kan vi ikke gå ud fra, at aktiviteterne vil ramme eleverne, om end det er en håndværk - eller designopgave. 

Til gengæld vil programmet “Blod, sved og t-shirts” fra DR ramme. For heri følger vi en række unge danskere, der skal arbejde i den Indiske tekstil industri. Det giver både et godt billede af tekstil industrien og i hvor forkælede (nogle af) vores børn og unge mennesker kan være. 

https://www.dr.dk/undervisning/samfundsfag/dokumentarfilm

Made en Denmark er ligeledes et program fra DR, hvor kunsthåndværkere tager på tur rundt i landet, hvor de dykker ned i hinandens håndværk.

https://www.dr.dk/drtv/episode/made-in-denmark_62303

Online gratis læringsportaler for håndværk og desing:

https://portals.clio.me/dk/haandvaerkdesign/4-7/aktiviteter/ https://haandvaerkogdesign.alinea.dk/ 

https://haandvaerkogdesign.gyldendal.dk/

Powered by Labrador CMS