Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Er boglighed lig med høj faglighed?

"Hun har brug for mere faglighed", sagde hun. Jeg undrede mig, og skrev mine tanker ned.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældres forestilling

I en samtale med en med-forældre til en arrangement i den lokale forening, argumenterede moderen for deres skolevalg. Det var ikke noget jeg havde spurgt ind til, vi talte blot om hvilke skoler vores børn gik på. Hendes argument for valget var:

”Hun har brug for mere faglighed, derfor går hun på den anden skole”.

Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle svare, så jeg nikkede blot. Men mit indre var i oprør. Det virkede dog ikke til, at moderen bemærkede det.

Grunden til mit oprør var, at det er almindelig kendt, at ”den anden” skole har bogligheden i højsædet, og at denne boglighed antages at være den eneste rigtige vej til høj faglighed.

Det er min klare påstand - og erfaring, at det ikke er sandt og jeg stod tilbage med spørgsmålet:

Hvordan er vi kommet dertil, hvor forældre tror, at den eneste rigtige måde at have høj faglighed på er gennem bøger?

Fortællingen

Jeg kender jo egentlig godt svaret, der peger mod fortællingen om, at folkeskoleelevernes test og prøver, kun kan forbedres ved hjælp af bøger og borde, hvilket er en fortælling mange ledere og lærere har fortalt forældre igennem mange år nu. For det er hvad de er blevet fortalt. Det formoder jeg i hvert fald.

Der er brug for, at vi ændrer den fortælling.

Den gør, at mange elever føler sig misforståede og forkerte, når de ikke trives i mere boglighed.

Den gør, at de der trives i mere boglighed ikke lærer alle de andre ting, de er gode til, og som er vigtige for, at dannes som menneske.

Den gør at mange børn og unge føler sig pressede og stressede.

Den gør, at visse skoler bliver fravalgt og nedprioriteret, fordi forældrene har en forestilling om, at fagligheden bliver nedprioriteret.

Der er brug for, at vi ændrer den fortælling

Jeg er helt med på, at de elever der har særlige boglige talenter gerne vil have lov til at blive endnu bedre til det boglige. Det er dog stadig min påstand, at det kan gøres på mange andre, og mere spændende måder, end ved at læse i bøger og lave opgaver i bøger. Det sker i lige så høj grad med en hammer eller en nål i hånden.