Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
Kære Statsminister Mette Frederiksen
Kommentar til Statsministerens udtalelser om at ændre den teoretiske og akademiske skole.
Kære Mette Frederiksen
I et interview i Weekendavisen beskriver du, hvordan den danske folkeskole har udviklet sig til at tilgodese den teoretiske og den akademiske læring.
Oh my, jeg troede aldrig at jeg skulle blive helt 100 procent enig med dig, men det er jeg!
Du fortsætter yderligere med at beskrive, at det er vigtigt at tage hul på en diskussion om det. Hold da op, jeg er fortsat enig. Det lover godt!
Har du lyttet til os?
Vi er mange der har talt om det længe. At den akademiserede skole ikke fungerer for en ganske stor procentdel af eleverne. At de, som du beskriver, bliver skoletrætte alt for tidligt. Jeg har oplevet elever ned i 3.kl. være ægte trætte af skolen.
Der er også den del med, at der er alt for få elever der vælger en erhversuddannelse (i 2030 kommer vi til at mangle 99.000 faglige arbejdere, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd). Hvis ikke eleverne lærer at bruge deres hænder i skole eller derhjemme, hvorfor skal de så vælge en uddannelse der gør brug af hændernde?
Det er vi også mange der har forsøgt at råbe op om, fordi der i den grad et misforhold mellem den akademiserede skole og det fremtidige behov.
Har du lyttet til os? Er det derfor denne udmeling kommer?
Husk læreruddannelsen
Jeg vælger at tro på, at det er derfor du udtaler som du gør i Weekendavisen.
Dog er det virkelig vigtigt, at du med i diskussionen af folkeskolen også inddrager læreruddannelsen. For hvis der skal ske ændringer på skoleområdet, så praksisnære elementer bliver inddraget i undervisningen i større grad end nu, så er det virkelig vigtigt, at de kommende lærere lærer det.
Det er også virkelig vigtigt, at du inddrager os lærere i diskussionen om skolen. Som en praktisk en af slagsen, der mener at eleverne lærer bedst med en naturlig kobling mellem praksis og teori, tilbyder jeg gerne min ekspertise.
Praktiske hilsner
Katrine Diduch, cand.pæd. stud og lærer