Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Praktisk hjemmeskole. Opfordring til alle lærere.

Skal vi ikke lade forældrene få en pause fra den boglige lærervikartjans, og i stedet inspirere dem til at være sammen med deres børn på andre måder? (Eller stole på, at de selv kan finde inspiration?)

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Privat foto fra gårsdagens praktiske hjemmeundervisning.

Skal vi ikke alle, i alle fag, opfordre vores elever, og deres forældre, til at indføre praktisk hjemmeskole? Eller som minimum, elementer af praktisk hjemmeskole? Det er noget der træner elevernes (og forældrenes!) motorik og koncentration. Det skærper alle sanser og det er endda dannende, i al sin enkelthed! Hvis det ønskes, kan der tilmed tilføres et bogligt islæt. Men skal vi ikke lade være med det, og lade forældrene få en pause fra den boglige  lærervikartjans? 

Hvad er det praktiske?

Det praktiske kan være mange ting. Herunder har jeg beskrevet nogle praktiske aktiviteter med links, man kan inspirere elever og forældre med. Man kan også helt lade være, og stole på, at de godt selv kan.

Naturen 

I det gode vejr, er det oplagt at gå ud og nyde og lære af naturen: 

Her kan man lave bål, hvis man har en have. Gå en tur og led efter fodspor fra dyrene. Hvordan ser et rådyrs fodspor ud? Genkender du en bogfinke? Eller et ahorntræ? Mulighederne er mange!  

På skoven i skolen, der er en gratis side, er der virkelig mange udendørs aktiviteter, der styrker sanserne og grov -og finmotorikken. 

https://www.skoven-i-skolen.dk/%C3%A5rstidshjulet

Privat foto og Olivia og Asta der finder dyre-spor.

Den kreative

Hvis man gerne vil være kreativ, er det en idé at lave pompon’er i garn. (At lave pomponer styrker også barnets finmotorik, men lærer dem også at binde knuder) Det er oplagt at lave påskekyllinger og påskelam. Og hvis man som forældre ikke er helt skarp på, hvordan det laves, så giv en bedsteforældre et kald, de vil med garanti gerne fjernundervise i pompon disciplinen. Følgende links kan også hjælpe:

Inde på dette indlæg kan du se hvilke materialer der skal bruges

https://www.folkeskolen.dk/606183/kyllingestyle-pomponer

I linket her, kan du se hvordan det skal gøres.

https://www.garnstudio.com/video.php?id=95&lang=dk

Og linket her viser andre eksempler på sjove ting man kan lave af pomponer

https://boligmagasinet.dk/diy/12-soede-diy-ideer-med-bloede-pom-pom-er

Mad

Gocook har en virkelig god hjemmeside og app, hvor der er børnevenlige opskrifter på både skrift og som videoer. Videoer viser endda hvordan det skal gøres!

http://gocook.dk/

Privat foto af Asta (8 år) der laver muffins