Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
Materialiteten kan hjælpe dig til at danne relationer med eleverne.
Jeg har tit oplevet, at det er lettere at danne relationer med eleverne i de praktiske fag end i de boglige. Det er jeg ikke ene om. Derfor har jeg undersøgt hvad der sker med relationerne, når materialiteten inddrages i undervisningen.
”Hej Katrine!”, råbte hun, da hun så mig på gangen. Det var ti-frikvarter, og pigen, og alle de andre elever i 5. klasse, var på vej ud i skolegården. Med smilende øjne kom hun hen til mig. Gav mig et kram. Hun spurgte hvornår de skulle have mig i håndværk og design igen. Jeg fortalte det, og selvom det virkede som lang tid for pigen, blev vi hurtigt enige om, at tiden nok kom til at gå hurtigt. Hun løb ud til sine kammerater.
Praktisk vs boglige fag
Jeg oplever det ofte. At elever jeg kun har i det enkelte fag, kommer til mig for en snak og et kram. Mine kolleger i faget genkender billedet. Derfor har vi ofte talt om de erfaringer vi har med det, og om vores følelse af, at det er lettere at danne relationer til eleverne i fag, hvor vi arbejder materielt med værktøj og materialer, end det er i eksempelvis de boglige fag.
Undersøgelse
I forbindelse med en eksamensopgave på mit kandidat studie i materiel kultur didaktik på DPU, har jeg undersøgt denne fælles oplevelse.
I vedhæftede kan du læse første del af opgaven, der ud fra teori om materialitet og det fælles tredje, bekræfter min hypotese om, at materialiteten kan bidrage til relationsdannelse mellem mennesker.
Anden del af opgaven bestod i en mundtlig analyse med fokus på materialitetens evne til at understøtte lærerens relationskompetence.
God læselyst!
(I vedhæftede udgave af opgaven, er alle billeder af personer anonymiseret)