Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Påklædningsdukker anno 2017

Eller personskildringer, som vi foretrækker at kalde dem. Forløbet kan med fordel kombinere dansk og håndværk og design, men kan også stå alene i håndværk og design.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forløb er til de øvede elever. Dem der har styr på at save med dekupørsav og løvsav. Dem der har styr på at sy forskellige sting med nål og tråd.

Mål: at eleverne kan designe en person ud fra grundige overvejelser og kan argumenterer for valget. (find selv fælles mål, eller skriv til mig, hvis du mangler)

Målgruppe: Øvede elever.

Tid: 2 fagdage eller 10 undervisningstimer. 

Men intet blogindlæg uden en fagpolitisk holdning. For blandt mine kolleger, der underviser i dansk, er der en tendens til at hoppe alle de praktiske opgaver over. Undervisningen bliver meget boglig, hvilket, i min optik, er ganske ærgerligt. Fordi det bidrager til en akademisering af folkeskolen. Grunden er manglende kompetencer og tid. Jeg tænker at jeg ikke er den eneste der oplever dette. Derfor er dette en kærlig opfordring til, at vi, som praktiske undervisere, prikker til vores kolleger, og får sat sving i god tværfaglig undervisning, som hjælp til af-akademisering af folkeskolen.

#Fil 2

Jeg er også underviser i dansk. Og i år er jeg klasse - og dansklærer i en kunsttalentklasse, 7. klasse. Klassen er fuld af kreative elever, der tager imod enhver kreativ udfordring. Denne udfordring bestod i at skabe personskildringer efter endt forløb om moderne ungdomslitteratur i dansk.

Beskrivelse af forløbet: Start med en skriftlig opgave i grupper. En opgave der er vendt lidt på hovedet, i forhold til hvordan eleverne ellers plejer at skabe personer i en fortælling.

  1. Hvordan er miljøet omkring personen? - har personen mange venner? Familie? Hvordan bor personen?
  2. Hvordan er personens indre? - personens psyke beskrives. Glad? Ked af det? Lykkelig? Argumenter for grunden.
  3. Hvordan ser personens  ydre? beskriv og skitser hvordan personen ser ud.

Præsenter for hinanden i klassen.

  1. Personens silhuet (snak med eleverne om begrebet silhuet) overføres til krydsfinér, saves ud og pudses.
  2. Der laves mønstre til personens tøj, ved at tegne op på mønsterpapir, klippe ud med sømrum, overføre til stoffet med stofkridt.
  3. Klip stoffet ud og sy, efter at have instrueret eleverne i systing, ellers risikerer du det går det galt.
  4. Hår eller anden hovedbeklædning laves.

#Fil 1

Udstilles med skitser og beskrivelsen af personens miljø, indre og ydre.

Arbejdet kan med fordel fortsætte i dansk, hvor der skrives individuelle noveller om personen, som læses op for klassen. Samtlige noveller kan samles i en novellesamling, som deles i klassen, og evt. sættes på biblioteket til låns for samtlige af skolens elever.

Materialer og værktøj:

Krydsfiner i passende tykkelse

Stofrester

Garnester

Mønsterpapir

Dekupørsav eller løvsav

Sandpapir

Boremaskine

Nål og sytråd