Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
Den understøttende undervisning skal ikke skrottes. Gentænk den i stedet.
Blachman fylder meget i disse dage. Med sin idé om, at skrotte den understøttende undervisning til fordel for et nyt idé fag, skaber han overskrifter. Et nyt fag er ikke nødvendigt. Det er det til gengæld, at gentænke den understøttende undervisning. Det gør vi:
Foto af 7.K på tur i faguge.
Når den understøttende undervisning giver mening.
Det er onsdag aften. Jeg står på perronen og vinker farvel til mine elever i 7.klasse. De bliver hentet af deres forældre. En mor giver mig en krammer. “Tak fordi du gør det her”, siger hun. Jeg smiler og trækker på skuldrene. Siger “Han har virkelig haft en god tur”. Sønnen er gået i forvejen. Kigger utålmodigt på sin mor. Kom nu!
Vi havde været i København. Fået undervisning på Nationalmuseet og på Arbejdermuseet. Og fordi vi inden havde læst Jesper Wung Sungs “Den sidste henrettelse" i dansk lærte vi bl.a om tiden omkring den sidste henrettelse i Danmark. Vi har også nydt at være ude af huset. Spist frokost sammen. Grinet sammen. Kedet os sammen. Været os selv, sammen.
Vi i 7.K nyder dage som disse, hvor det normale skema brydes. Det giver et hav af muligheder. Dagen er en del af en hel uge, hvor skemaet er brudt. Ugen hedder faguge, og vi har 8 af dem i år.
Det er den understøttende undervisning, der betaler.
For på Skælskør Skole har vi valgt, ikke at lægge den understøttende undervisning i det traditionelle grundskema. I stedet er den i fagugerne, hvor den supplerer den faglige undervisning i grundskemaet. Bl.a ved at give eleverne mulighed for at afprøve og træne de færdigheder, de har fået i undervisningen i de øvrige uger.
Den understøttende undervisning i fagugerne, bliver brugt til at koble teori og praksis, på en helt særlig vis. Den bliver ikke kun brugt til at uddanne eleverne. De dannes. Skabes. Skaber sig selv.
Eksempelvis ved at tage på Nationalmuseet og lære om tiden omkring “Den sidste henrettelse”, eller at bruge en hel dag, på at skabe intertekstuelle stumfilm. Og reflektere over eget liv i forhold til unges liv i 1853. Præcis som Blachman foreslår.
Lad vores eksempel være et eksempel på, at et nyt fag ikke er nødvendigt.
Til gengæld er det nødvendigt, at vi ændrer den understøttende undervisning landet over. Ellers giver den ikke mening.