Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

To lærere og mere materialitet. Det er min drømmeskole.

Min drømmeskole er realistisk. Hvis man virkelig vil.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

FOTO: canva.com

Tænk nu, hvis alle fag i skolen foregik med to lærere.

Hvad kunne det gøre for elevernes trivsel?

Hvad kunne det gøre for elevernes faglige læring?

Hvad kunne det gøre for lærerne?

Jeg tror det kunne gøre en (skole)verden til forskel.

Tænk nu, hvis den ene af de to lærere var en praktisk musisk lærer. Eller at der på alle skoler var ansat en praktisk musisk koordinator. En lærer, der i begge tilfælde, var ansvarlig for, at de praktiske musiske fag var en del af alle de boglige fag. I mere eller mindre grad.

Hvad kunne det gøre for elevernes trivsel?

Hvad kunne det gøre for elevernes faglige læring?

Hvad kunne det gøre for lærerne?

En (skole)verden til forskel.

To lærere kan gøre en verden til forskel

To lærere ville øge elevernes trivsel, fordi eleverne ville have en langt større mulighed for at blive set og hørt. Som det menneske det er. Set som det lærende barn det er. Set på det niveau det er. At føle sig set kan øge trivslen hos den enkelte elev. Og med god trivsel kommer bedre muligheder for at lære, hvilket er almindeligt kendt.

To lærere ville øge trivslen hos lærerne. Fordi de hele tiden ville have en kollega at samarbejde om/med eleverne med. De ville hele tiden lære af hinandens kompetencer, uanset hvilket fag der er tale om. For vi kan altid blive bedre.

To lærere vil give bedre muligheder for at skabe gode læringsfællesskaber på tværs af fag og niveauer i den enkelte klasse.

Materialiteten kan gøre en verden til forskel 

Hvis den ene lærer var en praktisk musisk lærer, skulle der i mange af årenes undervisningsforløb tænkes på tværs af boglige og praktisk musiske fag. Det ville betyde, at skolen ville bevæge sig væk fra den akademiserede skole, den har udviklet sig til at være.

Det ville øge elevernes trivsel, da inddragelse af materialitet i undervisningen kan være relations dannende både mellem lærer - elev, elev - elev og lærer - lærer. Det kan du læse mere om her. Materialitet kan også være med til at give de boglige fag mere mening for mange elever. Det ville skabe en rød tråd mellem det boglige og det praktiske. Læring med tænkende hoved og sansende hænder øger ganske enkelt læringen. Det kan du læse om her

En skole som ovenstående ønsker jeg mig.

Af hele mit lærerhjerte.

Powered by Labrador CMS