Læs mere fra bloggen: Theresa Schilhab
Blog
Hvad nu hvis børn ikke er skabt til skolen?
Vi og vores læringssystem er biologisk - skabt til natur og slet ikke uddannelse
I morgen d. 29. september underviser jeg igen kandidatstuderende i didaktik på DPU, Aarhus Universitet i embodied cognition. De skal lære, hvad det forhold, at vores tænkning og viden er kropsligt forankret, betyder for læring og undervisning.
I undervisningen kommer vi derfor ikke uden om spørgsmål som Hvorfor lærer vi? og Hvordan lærer vi?
Vi er biologiske
Svarene ligger i vores biologi. Når vi uddanner os for at bidrage som gode samfundsborgere, sker det på skuldrene af naturhistoriske forudsætninger. Og det er forudsætninger, som skolesystemet langt fra har taget højde for.
For vores allesammens læringssystem er først og fremmest gearet til at lære gennem helkrops-, sanse- og fysisk aktivitets-orienterede oplevelser. Vi hungrer efter det meningsfulde, der kan føles på egen krop.
Også selvom vi med tiden - og med blod, sved og tårer- kan lære at lære gennem sprog og tekst.
Så vi kan testes i konforme eksamensritualer og få et karakterstempel på ryggen videre i systemet.
Når undervisningen ikke tager hensyn
Men mens vi lærer at lære på måder, hvor oplevelser og virkeligheden holdes ud i strakt arm, så vi ikke kan mærke den – bliver vi mere og mere distancerede.
Vi holder op med at føle livet og med at føle os selv. Og alting bliver ligegyldigt – indtil vi finder en kompensationsstrategi, som for eksempel alkohol, pillemisbrug, ekstrem sport, planetødelæggende sanserejser, socialemedier-afhængighed, og overspisning.
Med de ’teknikker’ kan vi også bedre holde til, at verden forgår i krige og klimakatastrofer.
Og vi ender med at acceptere et menneskefjendsk uddannelsessystem.
Derfor skal kommende didaktikere vide, at vi og vores kognition grundlæggende er biologisk og slet ikke skabt til skolen.
Videre læsning
Brug vores forslag til, hvordan du som naturfagslærer med fordel kan mediere mellem læringssystemet og uddannelseskrav på naturligteknik.dk
Se fx Wilson, M. (2002). Six views of embodied cognition. Psychonomic bulletin & review, 9(4), 625-636.
Schilhab, T. (2017). Læringens DNA (Vol. 2). Aarhus Universitetsforlag.
Schilhab, T. & Lindvall, B. (2017). Naturlig læring. Aarhus Universitetsforlag.