Blog
De danske indianere
Hvert år afholdes der vikingemarkeder rundt omkring i landet og har du mulighed for at besøge et af dem med dine elever, er det en fantastisk mulighed. De danske markeder er kendte i vores nabolande for deres autenticitet og troværdige udtryk. Derfor er markederne ofte velbesøgte af tyskere, tjekker og skandinaver, både folk der deltager i markedet klædt som vikinger, men også folk som bare nyder stemningen. Folk kommer også længere væk fra og det betyder, at vikingetiden for nogen af de besøgende er et meget nyt bekendtskab.
For nogen år siden deltog min familie og jeg på markedet i Ribe og udover samværet og det interessante i af ”leve historien” overhørte jeg en samtale, som pirrede min nysgerrighed og som har sat sig fast i min hukommelse, fordi den er på mange måder illustrerer en vigtig erkendelse i historieundervisning. En amerikansk familie var på vej forbi vores lejr og var tydeligt optaget af vores børn, som alle var klædt i hør og uld. To amerikanske kvinder spurgte nysgerrigt til vores soveforhold og hvordan det var at sove på skind. På deres spørgsmål var det tydeligt, at det ikke var vikingetiden, de havde brugt flest af deres vågne timer på at studere og da de forlod lejren gjorde de det med kommentaren ”It's so interesting to meet these native danes” (Hvor er det spændende at møde disse indfødte danskere)
I situationen var kommentaren først og fremmest morsom, men da grinet havde lagt sig og vi kom til at reflektere over indholdet af den blev det pludselig mere interessant. Målet med historie er blandt andet, at man bliver istand til at forstå, at mennesker, kulturer og samfund er historieskabte og disse amerikanske kvinder ville være en fantastisk case til undervisningen på seminariet med henblik på at forstå netop dette. Når de refererer til indfødte danskere er det naturligvis med indfødte amerikanere i baghovedet, og er de ikke bevidste om, at forskellige samfund har forskellige historieske betingelser er parallellen nærliggende.
Det var sjovt de troede, at vikinger er indfødte danskere og det var sjovt at forestille sig det billede de havde af os, at vi var danske indianere og levede i et reservat. Men når mine elever forlader folkeskolen håber jeg, de gør det med større viden, mere solide kompetencer i kildeanalyse og en større nysgerrighed i forhold til deres egen forforståelse når de møder historien, hvad enten den er formidlet af bøger, film eller udklædte vikinger.