Blog

Hvad skal robotter med historieundervisning?

”En øl for et spørgsmål!” Det var præmissen, da jeg lidt træt gik rundt på Folkemødet lørdag morgen og blev stoppet af en energisk debatarrangør, som havde rigget an med to debattører på grønne mælkekasser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fremtidens arbejdsmarked var debattens omdrejningspunkt. Robotter kommer til at varetage langt flere funktioner end vi kan forestille os! Det var budskabet fra de to erhvervsfolk og tiltroen til fremtiden var – sandsynligvis med rette – kæmpe stor. De to herrer på de grønne mælkekasser var rappe i replikken og havde gode svar til det meste – i første omgang blev de dog lidt stille, da jeg fik anledning til at stille mit spørgsmål ”Hvorfor er der egentlig behov for historieundervisning i folkeskolen, hvis fremtiden skal administreres af robotter?”

Ja, jeg indrømmer det er et polemisk spørgsmål – historieundervisning handler om at skabe refleksivitet og er langt mere end viden om fortiden. Undervisningen kunne for eksempel handle om at skabe refleksion over, om det faktisk er en verden administreret af robotter vi ønsker. På den måde kan vi nemlig blive i stand til at handle på baggrund af vores værdier, i stedet for at lade os styre af ”det nødvendige”. Refleksion var heldigvis det spørgsmålet skabte – ”Jeg har fået mange spørgsmål her på Folkemødet, men det der har jeg alligevel ikke fået før. Det tror jeg, at jeg vil tage med mig i baghovedet; om vi måske har været så fokuserede på fremtiden, at vi har glemt at interessere os for, hvor vi kommer fra.”

Falihos

Falihos er en frivillig faglig forening, der arbejder på at styrke fagene historie og samfundsfag. Det gør vi ved at stille netværk og den nyeste viden til rådighed for vores medlemmer ligesom vi deltager i det politiske arbejde og blander os i debatten om fagene.