Blog
En sjov lille ting med stort potentiale
Undervisning skal stimulere elevernes nysgerrighed og gøre dem i stand til at undersøge sine omgivelser
I denne uge er jeg så heldig at have 60 elever med på Nyborg slot. Dog ikke på samme tid - heldigvis. Omdrejningspunktet er ikke, som nogen kunne tro, de fantastiske historier der har udspillet sig på og omkring slottet. Jeg vil ikke i denne omgang have, at eleverne skal vide noget om Margrete d.1 eller de små finurlige historier som den om kongen der blev bortført af en abe. Det er sekundært. Omdrejningspunktet er genstandene sværdene, rustningerne, møblerne – hvad kan vi finde ud af bare ved at undersøge dem og stille spørgsmål til dem?
Fra turens start får eleverne udleveret et stillads, et kort med spørgsmål, som skal hjælpe dem med at undersøge slottets smukke artefakter og her kommer min pointe med denne blog – Nysgerrighed er en kompetence som skal trænes og stimuleres livet igennem, det ikke en kompetence vi må lade være implicit og tage for givet. Får mine elever ikke et spørgekort, er mange af dem på herrens mark. De kigger i øst og vest uden rigtigt at se. Nysgerrighed er en kompetence, som skal stilladseres i skolen og holdes i hævd. Ikke ved, at man endeløst spørger ind til eleven selv, ”hvad tror du?”, men ved, at de får rammer og kompetencer til at udforske verden omkring dem. Mange børn har et svagt fundament for deres nysgerrighed. Det kan der være mange grunde til, forældrene har måske sociale problemer, forældrenes egen skolegang har været præget af nederlag eller forældrene arbejder måske så meget, at de ikke er tid til at undre sig med deres børn. Konsekvensen, hvis ikke vi tager denne dimension alvorligt kan være, at vi uddanner børn, som kun kan relatere sig til sin egen livsverden og som derfor lukker af for verden i stedet for at undersøge den og give den et kvalificeret modspil.
God sommer til jer alle og husk nu at undre jer sammen med jeres børn, børnebørn eller naboens børn for den sags skyld.