Blog
Tillykke til de fremtidsorienterede fag…
Er der noget man som historie og samfundsfagslærer ved alt om, så er det, hvor sejlivet en stærk fortælling kan være, selvom den ikke er hele sandheden. Sådan er det også med fortællingen om, hvad vi skal med skolens fag. Naturvidenskab hører fremtiden til, må man forstå på statsministeren – men hvilken fremtid?
Når der skal skæres i uddannelserne, er det ofte humaniora, der står for skud. Fremtiden tilhører naturvidenskaben. Det var også budskabet, da Lars Løkke Rasmussen og Merete Riisager forleden præsenterede, hvordan folkeskolereformen bør justeres. ”… vi justerer lidt. Vi øger timetallet i naturfagene. Fremtidens fag, for det er der brug for.” (Citeret fra Tv2). Og det er der givet vis, men her kommer et par bud på, hvad der også er brug for i fremtiden:
- Børn og unge med en naturlig kritisk sans der gør, at de ikke bliver kanonføde for radikaliserede grupper.
- Mediebevidste borgere, der kan vurdere, hvornår der er noget om snakken og hvornår man skal slå bullshitfilteret til (og hvornår man for alt i verden skal slå det fra).
- Kritiske ”historiebrugere”, der kan navigere i fortællingen om dem selv, deres fællesskab og vores samfund.
- Medmennesker der går i dialog med egne fordomme OG hinanden i stedet for at bidrage til opdeling og radikalisering.
- Medborgere der evner og tør debattere, om en given fremtid – for eksempel domineret af et naturvidenskabeligt verdenssyn – er ønskværdig.
Alt det og meget mere kan man opnå, hvis man prioriterer de fremtidsorienterede fag - historie og samfundsfag. Men hey – tillykke til de fag, der har lykkedes med at sætte dagsordenen som de fremtidsorienterede. Kun en anelse bitterhed herfra.
P.S.: Kære politiker, hvis du mangler argumenter for, hvorfor Historie og Samfundsfag – naturligvis sammen med de naturvidenskabelige fag – er anvendelige i fremtiden, så låner du bare fra listen. Hvis du har brug for en uddybning af hvordan, så sig til.