Blog
H.C. Andersen var flyttemand
Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.
“Vi gør din flytning til en god historie” Sådan lyder sloganet på H.C. Andersens flyttefirma, altså ikke H.C. Andersens eget flyttefirma, men I ved, hvad jeg mener. I Odense kan det ikke komme bag på nogen, at H.C. Andersen er et hit. Derfor valgte man i 2013, som en del af en større vækststrategi at rebrande byens lufthavn ved at navngive den efter bysbarnet som egentlig levede det meste af sit liv væk fra byen. Hans Christian Andersen Airport er ikke den eneste af slagsen, Charles de Gaulle og J.F.K. kan nævnes som andre historiske personligheder, der har lagt navn til lufthavne i sine hjemlande. H.C. Andersen er selvfølgelig et markant eksempel og har f.eks. lagt navn til en skov, en skole, et hotel i sin fødeby og som det nyeste en forlystelsespark i Shanghai.
HIstorier skaber autenticitet
Når et københavnsk flyttefirma vælger at låne fra historien, så er det naturligvis ikke fordi de arbejder for generel folkeoplysning, men fordi historien skaber troværdighed. Bortset fra, at Dennis’ flyttefirma ville lyde usexet, så ville de fleste ikke ane, hvem Dennis er og ville derfor i udgangspunktet skulle opbygge tilliden til, at firmaet kan noget særligt – H.C. Andersen kender vi alle og forbinder med noget positivt som vi gerne vil have del i. Storytelling er et begreb inden for marketing som kort fortalt arbejder med et princip om, at mennesker ikke husker hårde facts, de har behov for identifikation og handlingsforløb, for at koble sig på de produkter et givent firma måtte ønske at sælge. At låne H.C. Andersens gode omdømme kan være en måde at gøre det. At bruge firmaets historie aktivt, som f.eks. Lego gør, er en anden, en tredje kunne være Somersby cider, der tager elementer fra historien og blander det i en gakket fortælling og der er sikkert flere variationer.
Den Åbne Skole
I Folkeskoleloven er formuleringerne blevet skærpet, så der nu står, at: Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler… Traditionelt ville man måske tænke, at historie skulle placeres under kultur og folkeoplysning, men hvorfor ikke koble sig på en innovations- og branding tankegang og etablere et samarbejde med erhvervslivet for at vise, hvor meget historiefaget også har at at byde på i den sammenhæng?