Blog

FALIHOS: Genovervej de varselede besparelser på CFU'erne.

Publiceret

Ved du, hvor mange materialer, du som historielærer har til rådighed bare gennem dit CFU?

Spørgsmålet kan virke mærkeligt, men det poppede op i mine tanker, da jeg hørte om de varslede besparelser på CFU’erne.

Du skal ikke være samfundsfagslærer for at vide, at  20% er en stor del af deres budget. 

Falihos

Falihos er en frivillig faglig forening, der arbejder på at styrke fagene historie og samfundsfag. Det gør vi ved at stille netværk og den nyeste viden til rådighed for vores medlemmer ligesom vi deltager i det politiske arbejde og blander os i debatten om fagene.

Spørg ikke, hvad du kan gøre for dit CFU 

Som kulturfagslærer er der jo flere måder at være i dialog med dit CFU på. Her i København kan jeg fx deltage i både et kursus om Rigsfællesskabet og Sjov og inkluderende undervisning om EU. 

Skal du have elever til prøven, så er CFU og deres mange konsulenter også et godt sted at søge hjælp. De har både kurser og så oplever vi også hvert år, at de er meget hjælpsomme, når det gælder besvarelse af store og små spørgsmål.

Men den måde, som de fleste nok bruger deres CFU på er ved at låne materialer. Og så når vi frem til spørgsmålet fra tidligere. 

Har du mon et bud? 

Når jeg søger på historie, så skriver den 3256. 

Det er vel at mærke ikke 3256 materialer, som jeg kan låne. Næ - det er 3256 sider med materiale, der er kategoriseret som relevant for historie. 

Med lidt hovedregning, så giver det 19.536 bøger, tv-klip, serier, film og genstande, som jeg kan bruge til at berige min undervisning. 

Nu ved jeg, hvad du tænker. 

Og det kan jeg skam også godt svare dig på. 

Du får 2399 sider med materialer frem, når du søger på samfundsfag. Igen med 6 eksemplarer pr. side. 

Med andre ord, så er der så meget, dit CFU kan gøre for dig som lærer (også i de andre fag). 

Er det så verdens undergang?

Som historielærere kan vi komme med mange eksempler fra verdenshistorien, der har været mere dramatiske, katastrofale og skelsættende end en potentiel nedskæring af CFU’ernes budget.

Vil du undervise dine elever i nogle af disse, så er der fx 5 sider med materiale om Pompeji og 6 sider om Muhammedkrisen. 

Men som faglig forening frygter vi, at undervisningen bliver mere ensformig og styret af enkelte forlag, hvis vi ikke længere har muligheden for den samme støtte, sparring og vejledning om materialevalg.

For slet ikke at tale om, hvis vi ikke kan låne film til undervisningen, spændende faghæfter med fokus på fx et af kanonpunkterne eller alt det andet, som samfundsfags- og historielærere hver dag låner til deres undervisning. 

På det punkt vil en besparelse være en katastrofe. 

I FALIHOS håber vi derfor, at regeringen vil genoverveje deres forslag og finde de 35 millioner igen.