Blog

Brug gaming som redskab i din undervisning!

Styrk samarbejdet gennem gaming

Hvordan kan brugen af konventionelle computerspil i undervisningen styrke elevernes motivation og personlige kompetencer?

Publiceret Senest opdateret

Først lidt baggrund. Tilbage i 2017 stod jeg i den heldige situation, at min skoleleder havde bevilliget midler til at skabe et "gaming-rum". Overskriften var Gaming as in Learning. 

Formålet med rummet var at skabe rammerne omkring gaming som et undervisningsredskab på lige fod med alle de andre værktøjer, vi benytter. 

Didaktisering af spil er dog en krævende proces - det kræver meget af underviseren. Der er dog nogle lavthængende frugter, som jeg indsamlede. 

Nu her, 6 år senere, finder jeg mig selv udenfor klasseværelset, men jeg har alligevel genbesøgt Gaming as in Learning som koncept og kommer her med et bud på, hvordan gaming kan styrke samarbejde.

Simpelt, sjovt spil - for alle

Der findes MANGE computerspil til MANGE platforme. Det kan være svært at vælge - derfor handler det om at finde et spil der opfylder nogle kriterier: Det skal være nemt at gå til. 

Det skal være billigt. Det skal være tilgængeligt på alle platforme. Det skal helst ikke kræve for meget infrastruktur.,

Det spil, jeg har brugt, er Overcooked! - Alternativer kan være Overcooked 2 og Move It - spil med fuldstændigt samme mekanismer. Det findes på både Xbox, PC og Playstation. 

I Overcooked træder man ned i kokkens sko og får til opgave at forberede smagfulde måltider fra bunden. 

Det hele starter med at finde de rigtige ingredienser, forberede dem, tilberede dem til perfektion, og servere dem med stil. 

Selvfølgelig er oprydningen bagefter også en del af gamet - ingen efterladenskaber!

For hver vellykket servering tildeler spillet point, og når man har samlet tilstrækkeligt med point, kan man fortsætte i spillet. 

Målet er naturligvis at samle op til tre stjerner på hver bane. Hver bane er en unik udfordring, både med hensyn til det måltid, du skal tilberede, og layoutet i køkkenet. Nogle gange sker der endda bevægelser eller ændringer i køkkenet undervejs, som du skal tage højde for.

Spillet bygger i høj grad på samarbejde, rollefordeling og kommunikation. Derfor kan det være en god opstartsøvelse inden et større gruppearbejde – projekt, miniprojekt, større gruppeopgave, m.v.

Sådan kunne en spilseance se ud: 

It, medier og læring

Danmarks it- og medievejlederforening er en faglig forening for vejledere, lærere og pædagoger i folkeskolen, der arbejder pædagogisk og didaktisk med teknologier i undervisningen.

Vi arbejder for at kvalificere det pædagogiske personales brug af og forståelse for digitale teknologiers funktioner, potentialer og konsekvenser i skolens pædagogiske praksis.

.

Inden du starter

Før vi dykker ned i spillet, lad os sørge for, at alle er klar. 

Spillet er designet til samarbejde, og vi vil opdele eleverne i grupper på fire. Hvis du ikke har fire i din gruppe, så gå ikke ned på grupper mindre end tre. Bland grupperne for at skabe en god dynamik, med forskellige køn, niveauer af erfaring med computerspil, samarbejdsevner og tilgange til opgaver. 

Del 1 - K.A.O.S

Lad os starte med at sætte gang i spillet og kaste os ud i den første bane, som er en introduktionsbane. 

Målet med denne bane er at fejle - så det er helt okay.
Dernæst skal de spille de første tre baner. Der må ikke være nogen form for kommunikation overhovedet. Det vil med stor sandsynlighed ende i kaos, og det er helt med vilje.

Del 2 - Uorganiseret kommunikation

Nu er tiden kommet til, at eleverne begynder at tale sammen. Hvordan de kommunikerer i gruppen er ikke vigtigt i denne fase. 

Kommunikationen er blot "åben". Lad eleverne spille de første tre baner for at se, om de kan forbedre deres resultater. Herefter skal de spille yderligere tre baner.

Del 3 - Rollefordelt kommunikation

Nu skal en person i gruppen tage styringen som "køkkenchef," og rollen vil skifte. Køkkenchefen bestemmer, hvem der gør hvad, og kun køkkenchefen må kommunikere, mens de øvrige deltagere kun må svare med "modtaget" eller "O.K." samt beskrivelser som "Bøf klar," "Salat klar," osv.

Opgaven her er at vælge den næste bane (Bane 7) og spille den én gang pr. deltager (ideelt set fire gange). Herefter skal eleverne vurdere, hvem der klarede opgaven bedst, baseret på resultaterne, dog med hensyntagen til baneerfaring. Den udvalgte person får nu "kaptajn-kasketten," og banerne 4-6 spilles også.

Del 4 - Brainstorm

Gruppen skal nu bruge 5-10 minutter på at brainstorme, hvordan de kan forbedre deres samarbejde og nå de eftertragtede tre stjerner. Dette fører naturligt over til næste trin.

Del 5 - MASTERCHEF

Gruppen har nu en god forståelse af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. De ved, hvordan de individuelt bedst håndterer opgaven. Nu er det tid til at udføre missionerne med en fast og optimal rollefordeling. Lad eleverne spille og sæt krav – spillet handler udelukkende om optimalt samarbejde, og hvis det lykkes, venter der tre stjerner for alle.

At blive en "Thomas Castberg" kræver ikke nødvendigvis færdigheder som at stege bøffer eller lave suppe. I Overcooked skal du derimod kunne identificere dine egne og andres kompetencer. Lad eleverne arbejde på konstant at forbedre deres gruppe. Nu handler det om at nå til vejs ende i spillet med tre stjerner.

Fremadrettet arbejde

Alt det, der har fungeret for eleverne, kan man skrive ned i en brainstorm eller på en liste. Lad os samle op og få eleverne til at dele, hvad der fungerede, hvad der ikke fungerede, og hvilke grupper der fungerede bedst. Målet er at gøre eleverne bevidste, så de kan anvende deres erfaringer i deres igangværende gruppearbejde.

Forløbet her kan i øvrigt også anbefales til en personaledag.

Rigtig god fornøjelse med dit gamingforløb!