Læs mere fra bloggen: It, medier og læring
Blog
Twine: Kombiner kodning og kreativitet i danskundervisningen
Oplev magien ved interaktive historier: Brug Twine til at inspirere og undervise dine elever i dansk og kodning.
Da jeg gik i skole i 90’erne, var turen på skolebiblioteket bestemt ikke ugens højdepunkt - lige indtil jeg stødte på "Sværd og Trolddom" og de utallige andre interaktive fortællinger, der gemte sig på hylden med nyheder. Disse bøger åbnede døren til en verden af eventyr, hvor jeg selv kunne træffe valg og påvirke historiens forløb. I dag er disse interaktive fortællinger rykket ind i computerspil og endda i Netflix-serier. Dine elever er altså allerede bekendt med konceptet - de har oplevet magien ved at vælge, hvordan historien udspiller sig.
Jeg har dykket hovedet ned i det nye værktøj på Skoletube: Twine.
Twine giver nemlig dig og dine elever mulighed for at skabe præcis den slags historier og bringe dem ind i danskundervisningen. I Twine bygger du din interaktive fortælling af brikker - hver brik indeholder en del af fortællingen og den kan du krydre med grundlæggende webkode.
Interaktive historier i dansk
Interaktive historier er motiverende for eleverne af flere grunde. For det første bliver de hovedforfattere og skaberne af deres egne historier, hvilket giver en følelse af ejerskab og kreativ frihed. Men det gør de jo også, hvis de skal skrive en klassisk stil.
Når det så ikke er helt nok for nogle elever, er det at det interaktive element kommer i spil, hvor de giver lidt magt til læseren, men samtidig også er med til at sende læseren på rundtur eller ned af skumle passager i deres labyrint af en fortælling.
Hvis man griber til emnet "Interaktive fortællinger" i dansk, kunne man jo eksempelvis komme ind på begreber som komposition, karakterer, typer af slutning og sågar multimodalitet -
Kodning... i dansk
Hvordan virker det så? Jo.. I Twine bygger du din fortælling op på et blueprint - en stor “tavle”, hvor du har de forskellige brikker til din fortælling - hvert kapitel, eller hver passage inden der skal træffes et valg.
På den måde bliver opbygningen af fortællingen visualiseret med plottråde og valgmuligheder. Det vil for mange være et redskab til at bevare overblikket.
Din første passage er din begyndelse - og når du er klar til at indsætte dine valg, omslutter du dem med [[ og ]] - så bliver de automatisk til et valg videre i historien.
På den måde forgrener fortællingen sig.
Jeg ville starte et forløb med Twine med de få skridt - Lav en kort interaktiv fortælling med flere slutninger.
Derefter kunne man så eksperimentere mere - og her kommer jeg faktisk tilbage til multimodalitet.
Ved at bruge Twine lærer eleverne nemlig ikke kun at skrive tekster, men også at forstå de teknologier, der ligger bag interaktive medier. I Twine kan du bruge kodesprog som HTML, CSS og JavaScript, hvilket giver eleverne et indblik i den digitale verden.
Og det er hvad jeg vil kalde “oldschool”-kodning. Du kan bruge helt simple HTML-koder til eksempelvis at indsætte billeder eller andre medier, men du kan også style din fortælling via CSS, m.v. - men du får ikke noget WYSIWYG i Twine.
Jeg har ikke set et værktøj som Twine, som nemt og overskueligt giver mig muligheden for at lave interaktive historier - og når det så oven i købet giver mulighed for kodning - så bliver jeg da glad.
Prøv selv
Faktisk så glad så jeg har prøvet selv - Leg med på min fortælling om Lys og mørke - Du kan jo eventuelt skrive i kommentarerne hvordan din fortælling udviklede sig.
Når du så har nået til min slutning, kan du kaste dig over Twine selv. LærIT har lavet en masse gode vejledningsvideoer.
Så kast dig over Twine! - Dine elever vil ikke kun kunne snuse til kodning, men de vil også udforske kreativiteten i at skabe deres egne historier.