Pressefoto fra Bellevue Teaters forestiling Til ungdommen - Fra ungdommen

Kender du lydene af unges stemmer?

Bellevue Teater lægger i hele marts måned rum til unges stemmer. Tag med klassen derind og bliv inspireret.

Publiceret Senest opdateret

I aftes genhørte jeg Sophia-samtale #21 med religionlærernes formand John Rydahl, hvor vi talte om "at håndtere tilværelsen". Mod slutningen kom han ind på en række interviews, han havde fået lov til at lave med elever,  om deres inddragelse i undervisningens indhold og form. Han blev "slået af lammelse over hvor lidt de har indflydelse..." De udtrykte, at de særdeles gerne ville lære noget, men ikke kun noget, lærerne havde bestemt, men især noget, som de fandt interessant og vedkommende.

Det har måske altid stået lidt skraldt til med elevernes indflydelse på undervisningen, men der har dog været tendenser til at arbejde med projekter, som byggede på det, eleverne fandt relevant. Og derfor blev det engagerende.

Denne indflydelsestænkning fik et grundstød ved 2014-skolerformen, hvor det blev tydeligt, at eleverne og lærerne aldrig kan have indflydelse på målene, men kun på vejen dertil, som Bodil Nielsen udtrykte det i bogen om læringsmål i dansk.

Men på alle niveauer er det problemløsende og engagerende, hvis man slår ørerne ud og erkender, at alle gerne ønsker indflydelse på eget liv. Det gælder både børn og voksne.

Derfor var det en gave, da den norske skuespiller, tekstforfatter og komiker Linn Skåber havde samtaler med et væld af unge og på den baggrund udgav bogen Til ungdommen. Den er god at blive klog af, hvis man er interesseret i, hvad unge har af tanker.

Dansklærerforeningen

I Dansklærerforeningens folkeskolesektion arbejder vi på at fastholde et fokus på det dannelsesorienterede danskfag og dets kerneområder. Det er en hovedopgave at sikre og skabe rum for det danskfag, vi alle brænder så meget for. Det gør vi gennem åbenhed og samtale. Vi tror på, at det er det, der skal til for at sikre et spændende danskfag sammen med grundskolens dansklærere. Dét at være en del af fællesskabet i Dansklærerforeningen har en værdi for den enkelte lærer. Dansklærerforeningen har fortsat en stærk stemme i den fagpolitiske og i den uddannelsespolitiske debat, hvilket kommer danskfaget og dansklærerne ude på skolerne til gode. Læs med her på siden og giv din mening til kende.

Den blev siden dramatiseret. Her i Danmark blev den opført på Teater V, hvor den var bearbejdet og instrueret af Pelle Koppel, hvis forlag i øvrigt havde udgivet bogen. Jeg var så heldig at se forestillingen, som på grund af teaterformens nærvær og intimitet faktisk føjede nye dimensioner til de stemmer, som bogen havde præsenteret.

Nu er denne forestilling så rykket til Bellevue Teater. Her er den udvidet med et ekstra akt, hvor unge fra Gentofte Kommune er kommet til orde. (Det kunne være interessant, hvis unge fra andre egne af landet fik tilsvarende muligheder.

Når jeg foreslå, at man følges med sin klasse i teatret for at se forestillingen, skyldes det ikke mindst, at forestillingen bliver god, hvis den holder, hvad den fra Teater V lover. Men det beror også - og måske især  - på, at vi her møder det fælles tredje, som gør, at vi kan tale sammen om problemstillingen: Hvordan får elever i dagens skole mulighed for at komme til orde omkring undervisningens form og indhold? - Til glæde for deres ønske om at lære noget, der er vedkommende.

Tænk, hvis vi i skolen kan udvikle en samtale om undervisningen, hvor ingen af os behøver at bruge megafon.   

Kilder:   

https://www.sophia.nu/podcast/21-at-handtere-tilvaerelsen/

Bodel Nielsen: Læringsmål i dansk. Samfundslitteratur 2015

Linn Skåber, illustreret af Lisa Aisato: Til ungdommen. Koppelwrite 2020.