privatfoto

Kig godt efter sprog i det offentlige rum 

- et par eksempler fra virkeligheden 

Offentliggjort Sidst opdateret

Den konkrete lyriker Vagn Steen besøgte jeg engang i hans hjem for at takke for nogle digte, som han havde beriget et blad, som jeg var med til at udgive i min seminarietid. Vi fik en pølsemad, og så gav vi os til at lege med ord fra byens rum. Han viste os gadenavne og lod vores øjne passere, mens et træ åd mere og mere skiltet: Fiskekergade, Fiskergad, Fiskerga Fiskerg, Fisker, Fiske, Fis, Fi, F. 

Dansklærerforeningen

I Dansklærerforeningens folkeskolesektion arbejder vi på at fastholde et fokus på det dannelsesorienterede danskfag og dets kerneområder. Det er en hovedopgave at sikre og skabe rum for det danskfag, vi alle brænder så meget for. Det gør vi gennem åbenhed og samtale. Vi tror på, at det er det, der skal til for at sikre et spændende danskfag sammen med grundskolens dansklærere. Dét at være en del af fællesskabet i Dansklærerforeningen har en værdi for den enkelte lærer. Dansklærerforeningen har fortsat en stærk stemme i den fagpolitiske og i den uddannelsespolitiske debat, hvilket kommer danskfaget og dansklærerne ude på skolerne til gode. Læs med her på siden og giv din mening til kende.

Jeg brugte siden legen i indskolingen, også når vi var ude, hvor der gik sport i at finde sære ord, når man dækkede bogstaver forfra eller bagfra: børn, ørn, rn, n eller børn, bør, bø, b. Det gav en sikkerhed i at udtale bogstavkombinationer, også de meningsløse.

Selv er jeg ofte forfaldet til at lege legen, når jeg holder for rødt eller opholder mig i en venteposition. Se fx på illustrationen, hvad jeg fik ud af at sidde i et venteværelse i Lyngby og kigge ud gennem vinduet. 'lighus' ved vi, hvad er. Men 'randør' - kan det være den dør, som en, der har ranet noget, vælger at forsvinde ud ad?  

Det er oplagt at udvide denne leg til at gå på opdagelse i sentenser og måske undres over indholdet. På vej hjem fra en pædagogisk dag, hvor OscarK, Dorte Karrebæk og jeg havde besøgt en århusiansk skoles dansklærere, sad jeg og kiggede reklamer på skærmen på Kombardo-færgen. Her var et indslag, hvor færgeselskabet havde sat 'Joachim til at teste færgelinjen vs motorvejen'. Han havde sparet 200 km, 2 timer og ca. 6 tissepauser. Det kunne da ikke passe, så jeg ventede på, at sløjfen sendte reklamen på skærmen igen. Jo, det var rigtig nok. Og jeg kiggede på Joachim. Han så ud til at være en mand i den bedste alder, og selv jeg, der er godt oppe i alderen, føler aldrig trang til at tisse 6 gange på 2 timer. Ja, på hele vejen hjem kom det ikke over mig en eneste gang.

Hvis man griber de sproglige muligheder, der udspiller sig for øjnene af os, opdager vi, at virkeligheden er fuld af undervisningsmidler - til sproglig fornemmelse og indholdsmæssig undren.