Veien frem

eller "spørg en ulv, om den går ind for ulvejagt."

Offentliggjort Sidst opdateret

I pausen mellem Bellevue Teatrets to forestillinger 'Til ungdommen' og 'Fra ungdommen' i Gentofte, talte min 13-årige ledsager og jeg om mangt og meget, løst og fast, udløst af det, vi havde oplevet fra scenen.

Dansklærerforeningen

I Dansklærerforeningens folkeskolesektion arbejder vi på at fastholde et fokus på det dannelsesorienterede danskfag og dets kerneområder. Det er en hovedopgave at sikre og skabe rum for det danskfag, vi alle brænder så meget for. Det gør vi gennem åbenhed og samtale. Vi tror på, at det er det, der skal til for at sikre et spændende danskfag sammen med grundskolens dansklærere. Dét at være en del af fællesskabet i Dansklærerforeningen har en værdi for den enkelte lærer. Dansklærerforeningen har fortsat en stærk stemme i den fagpolitiske og i den uddannelsespolitiske debat, hvilket kommer danskfaget og dansklærerne ude på skolerne til gode. Læs med her på siden og giv din mening til kende.

Der var en monolog, som særligt betog hende, om det underlige land, man befinder sig i mellem barn og voksen, og som kommer til udtryk i scenen Bær mig, hvor den unge siger til faren: "Bær mig præcis sådan, så vi begge glemmer, at jeg snart bliver ubærlig." Det er dette modsætningsfyldte land mellem nødvendigt oprør og intens ømhedstrang, vi må tale sammen i og vide, at vi på det nærmeste ikke kan undgå at gøre fejl. Men når bare vi er opmærksomme på det, er vi på vej.

Dette kommer til udtryk i en anden scene, hvor en ung pige bliver stillet det tåbelige spørgsmål, om hun er feminist. Spørgsmålet afføder et svar, der er fuldt af argumenteret vrede  startende i skolen, bevægende sig over arbejdsmarkedets vilkår, alle tiders rettighedskampe, kønsdiskrimination i indvandrervenindens hjem, "Grab them by the pussy"-Trump til konstateringen af, at der skal en reklamekampagne til, før samfundet forstår, at piger ikke må misbruges og voldtages på jobbet. Sammenfatningen er klar: Spørg en ulv i stedet. Spørg en ulv, om den går ind for ulvejagt.

Over for denne berettigede og ufiltrerede vrede står monologen om indvandrermoren, der er levende og sjov hjemme, men usikker og klodset, når hun er ude blandt de andre kvinder i bebyggelsen. "De skulle bare vide, hvor sej og sjov min mor er." Her er registreringer af de små signaler, som fastholder et møde mellem kulturer i en skruestik, og som i bedste fald kan ende med ulykkelighed, i værste med en ulykke.

Samtalerne kom både i pausen og på køreturen hjem til at handle om monologerne fra 'Til ungdommen'; måske fordi min ledsager var for ung til problemstillingerne fra gymnasieungdommen i Gentofte, eller måske fordi miljøforskellene gav barrierer. Alene da vi ankom til teatret og skulle finde parkeringsplads, gav det anledning til udtalt undren, at så mange af de gratis p-båse var optaget af hestetrailere. 

Men måske beroede det også på, at Linn Skåber havde skåret monologerne skarpere over den læst, som Nordahl Grieg skriver om i sit digt Til ungdommen: "Vi vil ta vare på / skønnheten, varmen - / som om vi bar et barn / varsomt på armen!". Men som Linn Skåber viser os, så forudsætter det, at vi formår at lytte os frem til, hvad der er skønheden og varmen, for det er ikke tilfældigt, at Griegs digt bærer titlen Kringsatt av fiender (i Veien frem, 1936).

De unge stemmer i Bellevue Teatrets forestilling er et stærkt bidrag til lydhørheden.