Stine Clasen
Blog
Foruddannelse
I en Nest klasse er lærerne foruddannede.
I Nest programmet skal man foruddannes. Ideelt set et år før man bliver lærer i en Nest klasse, skal man øve sig i at omsætte menneskesynet i Nest programmet til konkret pædagogisk praksis med fokus på etablering af inkluderende læringsmiljøer.
Nest programmet er bygget op af fire tæt sammenflettede niveauer også kaldet ’Nøddeskallen’. Den levede og oplevede virkelighed i en Nest klasse baserer sig på et menneskesyn, et børnesyn og nogle filosofiske fundamenter, ud fra hvilke der italesættes og designes systemstrukturer, samarbejdsstrukturer og klasserumsstrategier.
Der er sådan set ikke noget nyt eller ikke allerede kendt i den pædagogiske praksis, der finder sted i en Nest klasse. Det nye eller anderledes er den sammenhængskraft, den systematik og ikke mindst den vedholdenhed med hvilken pædagogikken omsættes og udleves. I en Nest klasse skal og må de professionelle være det, de siger. De skal være rollemodeller og eksemplariske.
I de fire Nest klasser på modelskolen Katrinebjergskolen i Aarhus, det eneste sted i Danmark og Europa, hvor der er etableret Nest klasser på baggrund af den amerikanske Nest Model, er de professionelle ’foruddannede’. De har et år før de helt konkret står med ansvaret i en Nest klasse været igennem et uddannelsesforløb med fokus på viden om autisme og de kerneudfordringer, der knytter sig hertil, viden om social læring, nedbrydning af information og metoden ’selv-snak’ og ikke mindst viden om co-teaching.
I en Nest klasse er der børn med og uden autisme. Der undervises ud fra værdien: ’Alle børn er mere ens end forskellige’ og ’Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en måde, så de lærer.’ Ansvaret for læringen er således entydig: Det ligger hos den professionelle. Det kan lyde enkelt, men er det ikke nødvendigvis. Og for at kunne og turde omsætte denne værdi, er det helt afgørende med ’foruddannelse’, forstået som længerevarende kompetenceudviklingsforløb, hvor lærerne får viden og på baggrund heraf træner et specifikt fokus på eget virke som afsæt for nytænkning af allerede eksisterende pædagogisk praksis.
I en Nest klasse er lærerne foruddannede ligesom de løbende nuuddannes og efteruddannes.
Se mere på aarhus.dk/nest