Stine Clasen
Blog
Hvorfor inspirerer Nest i Øst og i Vest?
Nest tilgangen er et udtryk for det, vi hyppigere og hyppigere efterspørger: Bæredygtighed og væredygtighed.
Hvordan kan vi bruge det, vi allerede ved og få lidt mere ud af det, vi kender til? Så det i højere grad kommer fællesskabet og dermed os alle til gode?
Nest pædagogik er god pædagogik for alle. Oprindeliglig udviklet i New York på initiativ af kvinden Dorothy Siegel. Hendes søn var autist, og hun var lærer og dybt engageret i politik. Hun var ikke tilfreds med det skoletilbud, hendes søn fik. Hun ville mere og andet. Hun tog med sin pædagogiske og politiske indsigt initiativ til, at der blev udviklet et skoletilbud, som tilgodeså både børn med og uden autisme. Hun fik etableret de første Nest klasser for omkring tyve år siden.
Hendes agenda var på en måde helt enkel: Alle børn profiterer af tydelighed, struktur og forudsigelighed. Alle voksne for den sags skyld profiterer af de samme parametre. Vi kender det fra utallige steder i samfundet. For bare at nævne noget af det, vi omgiver os hver eneste dag: Trafikregler. Som er en ramme om adfærd til fods og til hjuls. Vi indordner os, fordi det er forudsætningen for, at vi alle kan være på vejene og færdes sikkert og trygt.
Helt på samme måde med Nest pædagogikken. Værdierne, organiseringen, samarbejdsstrukturerne og metoderne er kendte for dem, der skal navigere i feltet. Nest er en ramme om god pædagogik for alle børn. Hvor vi får mest muligt ud af det læringspotentiale, vi har, og hvor vi skaber rammer for værensformer for fællesskabet i respekt for individet.
Derfor inspirerer Nest i Øst og i Vest.