Stine Clasen
Blog
VærtskabsLedelse
Kan metaforen om VærtskabsLedelse inspirere ind i skoleverdenen?
I Fællesskaber for Alle projektet, hvor mere end 3500 lærere og pædagoger var på besøg i hinandens praksis, arbejdede vi med metaforen ’vært og gæst’. Vi lænede os op ad de kendte og trygge roller, vi alle kender i forbindelse med at være henholdsvis vært og gæst. Vi talte om 'besøgsetik'.
Det gav god mening, fordi de definerede roller gjorde det mere tilgængeligt at bevæge sig ind og ud af hinandens praksis. Metaforen rammesatte for, at det var gæsten, der primært skulle inspireres, vel vidende at også for værten gav besøget ofte nye ideer eller blev afsæt for genopdagelse af gamle.
Der eksisterer en beslægtet metafor i henseende til ledelse af fællesskaber. Her tales om værtsskaber, seks roller og fire positioner. Rollerne for værten kan være disse:
- Tage initiativ til fællesskabet/mødet
- Invitere
- Designe
- Sikre at rammerne og etikken overholdes
- Forbinde deltagerne
- Deltage
Lederen af fællesskabet kan i processen placere sig i fire forskellige positioner:
- I centrum
- Sammen med
- ’På trappen’, hvorfra der kan fås et overblik
- ’I køkkenet’, hvor der uden for fællesskabet kan reflekteres og vurderes
Metaforerne kan være hjælpsomme som inspiration i forhold til at lukke op og åbne for inkluderende læringsfællesskaber i en smuk synergi med at lukke i og afslutte.
Metaforerne omkring Host Leadership er blandt andet beskrevet af Mark McKergow og Helen Bailey fra London og Publicfunk i Danmark.