Stine Clasen
Blog
Hvis lokale er det?
Når læreren kommer ind i for at varetage undervisning, hvis lokale er det da? Elevernes eller lærerens? Og gør det overhovedet nogen forskel, hvis lokale det er?
Når vi taler om klasserumsledelse, får det fysiske rum en særlig betydning. For hvad er det, rummet skal understøtte? Er det læring, i ordets måske mest entydige udgave: Der, hvor vi i fællesskab undersøger nuværende, nærmeste og fjerneste læringszone? Der, hvor det er læreren, der har det fulde ansvar for det, der foregår og måden, det foregår på? Og hvordan opleves lokalet - hvad hænger der på væggene, og hvorfor netop disse ting? Hvordan er oprydningsniveauet og rodeniveauet i det hele taget? Er lokalet låst af i frikvarteret, fordi det skal stå klart til næste undervisningslektion, og tager man måske oven i købet skoene af, før man går ind i lokalet? Eller er det ulåst i frikvartererne, og eleverne er velkomne til at bruge rummet, som de vil?
Måske findes der ikke enkle svar på spørgsmålene. Afgørende bliver det derimod, at læreren gør sig klart, hvordan han eller hun vil tage ledelsen af gruppen, herunder træffe bevidste valg i forhold til de fysiske rammer, der skal understøtte den pædagogiske hensigt. Nogle overvejelser, læreren kan gøre sig, kunne være: Hvor har jeg min base? Hvor skal eleverne henvende sig, hvis og når de har brug for mig - læs voksenkontakt? Det gammeldags kateder kunne noget i denne sammenhæng. Eleverne var aldrig i tvivl om, hvor læreren ’boede’, og hvor man helt fysisk kunne kigge og gå hen, når man havde brug for det.
En anden overvejelse kunne være, hvor og hvordan eleverne er placeret i lokalet? Hvem sidder nærmest døren, måske med ryggen til døren, hvem sidder i de tryggere hjørner, og hvem sidder ved siden af hvem? Hvordan står bordene, og står de optimalt i forhold til den planlagte aktivitet?
Hvordan er rodeniveauet? Ligger der papirrester på gulvet, et par blyanter og lidt andet forskelligt? Eller er der minutiøst ryddet op efter hver lektion? Opmærksomheden på signalværdien i den måde, det fysiske rum opleves på af både brugerne og formidleren, er betydningsfuld. Den måde, man bliver inviteret ind i rummet på, den måde, man er til stede i rummet på og den måde, man forlader rummet på, påvirker den pædagogiske virkelighed og afspejler, hvem der har ansvar for hvad.
Så er undervisningslokalet lærerens eller elevernes?