Stine Clasen

Blog

Nu eller aldrig

”Vi har stort set ingen konflikter!” ”Alle ved, hvad de skal. Hvor og sammen med hvem!”

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er midt i en tid, som er helt anderledes end nogensinde. Vi har set skole og undervisning i helt andre rammer og organiseringer end før. Vi møder børn og professionelle, der synes at trives:

Stine Clasen

Stine Clasen har i en årrække blogget på Folkeskolen.dk. Hun er udviklingskonsulent i PPR, Aarhus og har kompetenceudvikling, procesfacilitering og innovation som hovedopgaver. De sidste fem år har hun arbejdet med implementering af Nest pædagogik, hvor hun blandt andet har bidraget til design af tjeklister med fokus på rummets didaktik og brug af specialpædagogiske metoder i klassen. Aktuelt arbejder Stine Clasen med at udvikle mellemformer mellem almen- og specialområdet, som har til formål at flere børn kan trives, udvikle sig og lære i Folkeskolens fællesskaber. En væsentlig del af hendes virke er at udgive bøger og artikler på det pædagogiske og specialpædagogiske område. Senest er hun medforfatter og -redaktør til bøgerne Inklusion i skolen, Nest i Danmark og Nest metoder.

”Vi har stort set ingen konflikter!”

”Alle ved, hvad de skal. Hvor og sammen med hvem!”

Sådan hører vi ledere og lærere fortælle om tiden lige nu i skolen.

Skolen er meget anderledes end for nogle måneder sider. Flere voksne og mindre børnegrupper.  Forleden fortalte en klasselærer i en femte klasse, at han havde været rundt og besøge samtlige forældre med hele klassen. Alle cyklede rundt til hinanden. Præcis som studenterne kører rundt til alle. Det havde været en meget fin oplevelse for eleverne og deres familier.

Undervisningsrummet er flyttet til andre lokationer. Både indenfor og udenfor. Mange er blevet undervist udenfor på skolens grund eller i nærmiljøet. Andre i nye grupperinger og med nye rammer indenfor. Og andre igen helt andre steder som hos hinanden for eksempel.

Lige nu må vi iagttage fortiden, og det vi havde. Vi må vælge, hvad der kan bære fremad eller sagt anderledes være bæredygtigt. Og på den baggrund hvad der er væredygtigt. Lige nu i de rammer og med de vilkår og muligheder, vi har. Det må vi gøre os klart, for at kunne favne fremtiden og den læring og livsmestring, der ligger lige foran. Måske lidt tidligere end forventet og skubbet fremad af den tid, vi alle er i lige nu.

Carpe Diem tænkningen har fået nyt liv.