Stine Clasen
Blog
Ledelse af detaljen
Hvilken betydning har det at turde gå helt ned i detaljen og tage vare på den?
Det er ikke alle, der kan, tør eller vil det. Nogle finder det måske for banalt eller uinteressant at beskæftige sig med de helt fysiske vilkår og omstændigheder. De flytter sig hellere op i Maslows øverste del af pyramiden og lader sig i højere grad optage af det ideologiske, det mentale, det selvrealiserende.
I kompetenceudviklingsprojektet Fællesskaber for Alle har man valgt at være loyal med Maslows behovspyramide, idet kompetenceudviklingen står på et solidt fundament af logistik, konkrete aftaler og rammesætninger. Dette for at skabe mulighed for den ønskede vækst og udvikling. Fuldstændig som et andet drivhus. Når fundamentet og rammen er kendt og dermed tryg, bliver det mere tilgængeligt og følgelig muligt at nedtone og reducere talen om ’at tale om at ville gøre’ og i stedet ’at gøre’.
Forudsætningen for og modet til handling er i Fællesskaber for Alle til stede i kraft af den processtyring og det ansvar for rammesætning både holdningsmæssigt, metodisk og praktisk de procesansvarlige i projektet tager minutiøst hånd om. De tør tage ansvar - også for detaljen.
Den netop udkomne bog ’Inklusion i skolen – praksisnær guide til fællesskaber’ giver bud på, hvad der skal til for at skabe fællesskaber eller væksthuse, hvor deltagerne oplever sig som kompetente bidragsydere og bliver mødt som dem de er, med det de har. Uanset hvem de er, hvor de kommer fra, og hvor de skal hen.
Opmærksomhed på og respekt for detajlen er en væsentlig forudsætning for det næste skridt i ønsket retning.