Blog

Lyden af kunst

Et helt nyt undervisningsforløb på Sorø Kunstmuseum er udviklet dette efterår og kulminerede torsdag 24., hvor eleverne fra 5. klasse fra Sorø præsenterede deres egne digitale musikstykker til kunsten på museet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Forløbet ”LYDEN AF KUNST” er udviklet i samarbejde med kunstmuseets undervisningsinspektør Andreas Spinner Nielsen og musiklærer Inken Bischoff.

I fordybelsesfaget elektronisk musik for 4.-6. årgang har eleverne arbejdet med at skabe musik til en række kunstværker på Sorø Kunstmuseum.

Eleverne har været på museet tre gange for at komponere deres egne musikstykker. Første gang blev de præsenteret for kunsten og brainstormede på stemninger og lyde. Anden gang udviklede de musikstykkerne. Tredje og sidste gang, som er i næste uge, skal eleverne præsentere musikstykkerne for hinanden og museets medarbejdere.

”Det har været virkelig spændende at udvikle LYDEN AF KUNST i samarbejde med skolen. Vi udvikler løbende nye undervisningsforløb på museet og imødekommer skolernes behov for et udvidet og nyskabende læringsrum, hvor eleverne kan møde kunsten og den innovative proces via tværfaglige og tværæstetiske forløb. Det kan som her være via lyde og musik, at eleverne får nye perspektiver på kunsten og sig selv” udtaler Andreas Spinner Nielsen, museumsinspektør på Sorø Kunstmuseum.


Torsdag d. 24. november var dagen, hvor de nye musikalske værker skulle uropføres foran de udstillede værker på museet.

Begivenheden vakte stor interesse blandt museets medarbejdere, der deltog i elevernes musikalske tolkning af tre malerier og en enkelt skulptur.

I den første sal på museet oplevede tilhørerne en tolkning af to værker af kunstneren Ib Geertsen, hvor maleriet ”Orange gul” fra 1954 og ”Drejeskulptur blå” fra 1953 blev tolket af flere hold. Her var både det jazzede og mere elektroniske udtryk i fokus.

Eleverne afspillede deres numre fra deres i-pads via en bluetooth højttaler, der stod foran kunstværkerne.

Herefter samledes man omkring maleriet ”Pan og Syrinx” fra 1722 og lyttede til to tolkninger, der i højere grad inddrog elementer fra den klassiske musik. Nogle ganske dramatiske.


Endelig sluttede man af foran L.A. Rings maleri fra 1887 ”Maduddeling på Frederiksberg”, hvor tilhørerne også fik en spændende musikalsk tolkning af værket.


Museets medarbejdere var meget interesserede i at få elevernes lydfiler, så måske kommer deres musikalske tolkninger til at indgå som en del af udstillingen. Hvem ved?

”Det er første gang vi har arbejdet dette fordybelsesfag, der er en del af vores projektbaserede læring. Eleverne har arbejdet med programmet garageband og har på vidt forskellig måde tolket værkerne. Det har virkeligt været fedt at opleve, hvad eleverne har opnået, og det er dejligt at høre forskellen på, om det er et abstrakt værk eller et klassisk-figurativt.” fortæller Inken Bischoff, der sammen med Paw Lihn har stået for holdet.